• Anonym (orolig)

    överdos av amfetamin? +andra frågor! HJÄLP

    Jag undrar kan man ta en överdos av amfetamin?
    Är det någon skillnad om man är sprutnarkoman eller tar "snöbollar"?

    Vad gör det med kroppen efter 2 års missbruk, vad är det som tar skada?

    Kan man få något utskrivet för att få avväjning och vart tusan vänder man sig när man har en anhörig som håller på men är myndig? Får bara svar när jag tar kontakt att antingen måste han in frivilligt eller bli dömd till det? Ska det behöva gå så långt innan man får hjälp, och hur får man en missbrukare till att inse att dom behöver hjälp?
    Har ju läst om folk som varit över 18 som blivit tvångsomhändertagna för missbruk? Hur går man tillväga o vad händer med jobb osv under en behandlingstid?

    Är så himla orolig, 22 år och sprutmissbrukare i 2 år. Det gör så ont i mig. Någon som kan hjälpa mig eller vet hur det är själv?

  • Svar på tråden överdos av amfetamin? +andra frågor! HJÄLP
  • mina små kämpar

    vill personen sluta själv ? annars är det nästan omöjligt

  • Maklamyr

    Överdos av amfetamin och kokain är ovanligt det som händer är att du somnar bara....det blir liksom en tvärtom verkan!

    Personligen tycker jag sprutnarkomaner är värre pga dom verkligen måste ha sitt för att må bra och funka...det ska gå fort liksom! har själv tagot mkt pulver men aldrig rört en nål i hela mitt liv....och som andra säger så måste han själv vilja sluta och bli ren..spelar ingen roll om han blir dömd el tvångsomhändertagen...vill han inte sluta så kan man stånga sej gul och blå!

    Den enda som kan få honom att sluta är han själv...inget du säger el gör el nån annan gör kan få han att förstå att han behöver hjälp! man lever i sin egen värld...tror allt är guld och gröna skogar och att man har koll på allt....alla runt om finns inte på det viset..ingen kan sätta sej på en m.m
    Det är tufft att leva med en missbrukare och så länge du är kvar så "accepterar" du hans missbruk genom att stanna och visa att du är kvar fast att han tar sina droger...det är så! Det du kan göra är att gå el be honom gå och stå fast vid det hur jävla svårt det än är för tro mej det är svårt! Missbrukare är fruktansvärt manipulativa och är beredda att göra och säga vad som helst för att f´å det dom vill! Min syster fik oss att tro att hon blivit rånad och våldtagen för att få komma hem igen...det enda hon gjorde va att gå in och sno alla pengar och värdesaker skratta oss i ansiktet och gick!
    Låter hesmkt och du vill absolut säkert inte tro att han kan göra sånt...men det kan han!

    Har både en pappa och syster som är missbrukare och har själv tyvärr varit i skiten...vill du får du jättegärna skriva privat till mej....och du det är INTE ditt fel och du kan inte göra något för honom! Du gör dej själv en super otjänst som stannar kvar...för du mår dåligt och tyvärr skiter en missbrukare i andra!

    Kram

  • Anonym (Lina)

    Hejsan,

    Jag har själv ett långt missbruk bakom mig. Är ren nu sedan två år tillbaks ungefär.
    Enligt mig och mina erfarenheter är det JÄTTEsvårt, för att inte säga omöjligt, att få en annan person att inse att den behöver hjälp. Man måste liksom krascha själv och inse att man vill ha ett annat liv. Och först då kan man ta hjälp av anhöriga, och beroendevården.

    Man kan bli tvångsomhändertagen även när man är över 18, det kallas LVM. Men det krävs ganska mycket för att man ska bli det. Tex flera anmälningar, eller att anhöriga verkligen får tex socialen att inse att personen är en fara för sig själv och/eller andra. Det kan vara en lång process, men visst kan det gå ändå.

    Jag berättade själv om mitt missbruk och bad om hjälp. Fick komma in på en avgiftning på sjukhuset.
    Jag ringde först till beroendemottagningen och berättade som det var och sedan hjälpte dom mig vidare. Avgiftning, behandling, och eftervård. Allt var frivilligt och det gjorde mig så mycket mer motiverad när det var jag själv som ville detta.

    Jag vet hur maktlös man känner sig när man bara kan stå bredvid och se på. Jag har gjort både det, och själv varit i missbruket. Det är lika hemskt båda sidorna av det.

    jag var arbetslös under tiden jag gick min behandling. det var i öppenvården så jag bodde hemma men var på behandlingen under dagarna. Fungerade jättebra!
    Men det var flera där med fast jobb, men de flesta hade fått ledigt under tiden för att gå där. Tror många av arbetsplatser har en policy att hjälpa till ist för avskeda om det kommer fram att man är alkoholist/narkoman.

    Både om man missbrukar själv, eller är anhörig så ska det finns hjälp inom kommunen där du bor dit du kan vända dig för samtal tex.

    Jag förstår att du har det jättejobbigt.
    Fråga gärna om du undrar något mer.

  • Anonym (syrran)

    Ja jag håller med dom andra, vill inte den som missbrukar sluta så kan du inte göra NÅGOT, min bror var nere i skiten o jag försökte länge o övertala honom att lägga in sig på beh.hem o jag skulle betala det o allt, men han hade ju inget problem som han sa...
    det slutade att han åkte fast för innehav o langning, blev dömd, då insåg han att han behövde hjälp, överklagade fängelset o krävde behandling samma tid som fängelset skulle va istället...det fick han o nu har han varit hemma ett år.... =)

  • Anonym (orolig)

    jag undrar vilket som är värst, att vara beroende eller medberoende... för allt det här har fått mig att tappa min livslust totalt och jag stiger inte ens upp ur sängen längre för jag ser ingen mening med det ändå. Man ställer upp och gör allt och det ända man får är en kniv i ryggen och en spottloska i ansiktet. Önskar jag bara fick somna och aldrig mer vakna igen, jag vill aldrig mer känna mig såhär sårad

  • Maklamyr

    Usch förstår precis hur du känner dej och vet vad du går igenom....men du MÅSTE inse att du är värd så mkt bättre än detta! Du måste lämna detta helvete innan det går alldeles för långt!

    Ett medberoende är som du säger värre....men det finns hjälp att få för dej som anhörig för tro mej du är inte ensam...inte ens på långa vägar!
    Det tog mej många många år att bryta och säga stopp till min pappa...men det värsta var min syster...hon bodde hos mej på mina villkor men hon bröt dom...kom hem påtänd ett flertal ggr men dan innan julafton för ett par år sedan hade jag packat alla hennes grejer...slet nycklen ur handen på henne och berätta varför hon inte var välkommen längre....jag lät ju henne fortsätta genom att låta henne komma hem trots drogerna...fy fan det var det jobbigaste jag gjort i hela mitt liv...hon stod utanför och skrek att hon skulle sova ute,blir dödad m.m.....oavsett så tackar hon mej idag och hade jag inte gjort det jag gjorde hade jag inte varit där jag är idag!

    Snälla du ge inte upp om dej själv.....du kan!!!!

    Hör som sagt av dej om du vill.....kram

    Anonym (orolig) skrev 2009-02-15 20:14:15 följande:


    jag undrar vilket som är värst, att vara beroende eller medberoende... för allt det här har fått mig att tappa min livslust totalt och jag stiger inte ens upp ur sängen längre för jag ser ingen mening med det ändå. Man ställer upp och gör allt och det ända man får är en kniv i ryggen och en spottloska i ansiktet. Önskar jag bara fick somna och aldrig mer vakna igen, jag vill aldrig mer känna mig såhär sårad
  • Anonym (varit där)

    hej

    jag har oxå varit både drogmissbrukare o medberoende, som dom andra oxå skriver så kan man inte påverka den som tar droger att sluta det är nått drogmissbrukaren måste komma på själv att han/hon inte vill fortsätta att missbruka droger.

    tar man en överdos av amfetamin så mår man jävligt illa o sen blir man astrött o somnar det blir lixom som en sömntablett med super stark effekt, man blir inte pigg o vaken av en överdos amfetamin.

    hoppas allt löser sig till det bästa för dig TS jag håller tummarna för dig.

  • Anonym (varit där)

    Jag och min man är vad man kallar nyktra narkomaner. Båda från amfetamin via sprutor. Vi lyckades själva blir fria från drogen tack vare jäkligt stark envishet. Amfetamin är en psykologiskt beroende drog dvs får inga riktiga fysiska abstinenser där i mot psykiska som ångest, depritioner och så vidare.

    Har du varit i kontakt med Soc?
    Första steget till all behandling sker via soc oavsett frivillig lr LVM.

    När man åker in på behandlingshem blir man sjukskriven och man kan få hjälp med att betala hyra på lgh via soc.

    Hoppas allt kommer gå bra

  • Anonym (orolig)

    han säger att han vill men han gör ju ingenting åt det! ¨handlingar säger väl mer än ord.. hur ska man klara av att ställa upp för han när det han gör även har knäckt mig?

  • Anonym (dddddd)

    jag förstår dig.. min kille e missbrukare..och jag har levt med missbruakre till pojkvänenr sen jag var 17 år.. den jag har nu vil iaf sluta... skriv gärna mail eller på msn.. så kan vi prata mer.. kansk ejag kan stötta idg lite.. :)

  • Anonym (fifi)

    Överdos av amfetamin har ja aldrig hört talas om, inte att det skulle va dödligt skadligt i alla fall. Därimot om man injicerar är det ju risk att få in skit i blodet som kan va jättefarligt. Parasiter i dåligt vatten till exempel. Det är nog vanligare bland sprutmissbrukare att få bisjukdomar genom att det har kommit in bakterier i blodet.
    Om man går i behandlingsprogram på heltid så har man rätt till sjukskrivning under den perioden det behövs.
    Vem är detta till dig? Bror eller pojkvän eller son eller vad?

  • Anonym

    tjacket kan vara skitigt. blandas det med andra läkemedel så kan det visst gå illa..hjärtsvikt eller stroke.

  • Anonym

    Anonym (orolig) skrev 2009-02-15 11:26:47 följande:


    Jag undrar kan man ta en överdos av amfetamin? Är det någon skillnad om man är sprutnarkoman eller tar "snöbollar"? Vad gör det med kroppen efter 2 års missbruk, vad är det som tar skada? Kan man få något utskrivet för att få avväjning och vart tusan vänder man sig när man har en anhörig som håller på men är myndig? Får bara svar när jag tar kontakt att antingen måste han in frivilligt eller bli dömd till det? Ska det behöva gå så långt innan man får hjälp, och hur får man en missbrukare till att inse att dom behöver hjälp? Har ju läst om folk som varit över 18 som blivit tvångsomhändertagna för missbruk? Hur går man tillväga o vad händer med jobb osv under en behandlingstid? Är så himla orolig, 22 år och sprutmissbrukare i 2 år. Det gör så ont i mig. Någon som kan hjälpa mig eller vet hur det är själv?
    Jag har haft vänner som använt amfetamin.
    Man kan överdosera, även om det är ovanligt, men hjärtat kan stanna.
    Det är skillnad, ja. Injicerat amfetamin går snabbare ut i kroppen och kroppen tar upp mer av det och sedan riskerar man dödliga blodsjukdomar, vilket tyvärr är mycket sannolikt att han redan har om han varit sprutnarkoman i två år.
    Efter just 2 år vet jag inte, men det skadar hjärnan. Det är vanligt att man får tics, man kan få psykotiska symptom (men det brukar ju försvinna när man inte tar amfetamin mer), tänderna kan ruttna, man går ner mycket i vikt och det tar hårt på hjärtat.
    Vill han inte sluta är det nog svårt för dig att hjälpa honom, annat än om du kontaktar socialtjänsten och ber dem göra en utredning som kan leda till ett LVM, men det ska vara riktigt illa för att det ska gå igenom. Allt annat bygger på frivillighet.
  • Anonym

    Till alla som skriver att det inte går att ta överdos av amfetamin:::: Läs på lite,i julas var jag på min bror begraving,han drog i sig för mycket och dog för att hjärtat stannade,tar man för mycket så blir ju hjärtat utmattat,och som nån annan skrev så vet jag flera som har fått stoke pga tjack.
    och hur mycket skit finns det i tjacket nuförtiden tror ni? Herregud,det är ju inte ens en bråkdel av det som det var från början,på varje kilo finns det ju hur många mellan händer som helst,och varje hand tar sin del,och alla händer har ju knappast nåt rent att lägga tillbaka i påsen,utan man tager vad man haver,mormors gammla hjärt medicin eller vad som helst.
    klart som fasiken att det är farligare för dom som skjuter i sig och får all dynga i sitt blod omlopp.

Svar på tråden överdos av amfetamin? +andra frågor! HJÄLP