• vargas

amma liggandes hjälp mig hur?

Hej är det någon som kan ge tips på hur man ammar liggandes? När jag skall amma min dotter liggandes så får hon hela bröstet i ansiktet och får ingen luft om inte jag trycker undan bröstet för hennes näsa. Hur långt upp/ner skall de ligga för bästa position? tacksam för svar!!

• Svar på tråden amma liggandes hjälp mig hur?
  • Lovasraramamma

Ligg på sidan å ha henne oxå på sidan mittemot bröstet. låt bröstet hänga så fritt de går. men du ska hjälpa att hon kan ha det i munnen. Sen har du en dyna under ditt huvud såklart. men du skall ligga på den ena armen under dynan. alltså din arm under dynan.
    svårt att fröklara.men du kommer på det. i början är det svårt. men sen är det rena barnleken.

• vargas

tack, men tycker att jag provat alla möjliga ställningar och positioner men ack nej. Är så trött att sitta halva nätterna. Får prova igen

• Lovasraramamma

Ja det är bara att prova. efter 3 månader fick jag in snitsen ordentligt på att ligga å amma å sitta å amma.

• yaz

Dra ned bebisen så att näsan ligger mot bröstvårtan, då måste din dotter gapa och då åker näsan bak så att hon får luft. Man kan amma på två sätt

1) Liggandes på sida och amma från bröstet mot madrassen, bulla upp med kuddar bakom dig så du kan luta din bakre arm och kropp mot.

2) Amma från bröstet som inte ligger mot madrassen. Lägg dig mer på sidan och bulla upp med kuddar framför dig att vila armen emot (skönast enligt mig).

Lycka till!

• mailman

Jag var tvärtom. första veckan kunde jag bara amma liggande. åååå det är supermysigt och ¨å är det så bra för man får chansen att vila lite själv. Lägger mig alltid ner och ammar på eftermiddagen då karl är trött o grinig. Vi sover lite o sen vaknar vi och Karl vill äta lite till. så kan vi hålla på länge=)

* ligg mage mot mage

* tyngden mot barnet(lixom luta lite åt bebisen så du inte tappar balansen

* kudde under huvet eller bara ligga på din egen arm(ibland kan det bli högt om man har
    för mycket kuddar, tycker jag)

* barnets näsa mot bröstvårtan

Kram o lycka till!!!

• Noddan

Jag gjorde så här :

Sitter först och ammar, lägger mig ned på rygg och vrider mig mot bebis och låter bebis glida ned på madrassen. Bebisen släpper aldrig tutten. Efter en stund tar jag bort den undre armen ( ibland får jag lyfta bebis huvud försiktigt med andra handen)

Och så trycker jag en kudde bakom min rygg och ibland en liten bakom bebis rygg.

Nu när både jag och bebis vant oss så kan jag starta amninen liggandes, men det gick inte i början.

Lycka till!

• Mimmi007

Jag ammade liggandes redan på bb. I början hade jag samma problem. BRösten var så hårda så min flicka låg o kippade efter luft! Men sen kom jag på att jag skulle lägga mig, så att bröstet kom lite högre upp än hennes mun. Då fick hon sträcka upp hakan lite och fick luft! Så nu funkar det jättebra. Lycka till!

• vargas

Tack så jättemycket för alla tips! skall öva och prova mig fram.Kramar på er alla!

Svar på tråden amma liggandes hjälp mig hur?