Recept med matvete?
Har köpt hem matvete för jag blev nyfiken på att testa. Men vet inte riktigt vad jag ska hitta på att laga med det. Några förslag? :)
Har köpt hem matvete för jag blev nyfiken på att testa. Men vet inte riktigt vad jag ska hitta på att laga med det. Några förslag? :)
verkar inte vara så populärt med matvete? :P
Jag brukar köpa Kungsörnens matvete och på baksidan står ett recept på en korvgryta som är jättegod. Den kan jag rekommendera.
Jag gjorde en tonfisksallad med matvete häromdagen.
Sigrid skrev 2009-02-15 20:48:32 följande:
vera82 skrev 2009-02-15 21:21:56 följande:
Hemma hos oss använder vi Mathavre, ngt grövre än matvete - men minst lika gott.
Köper inte ris längre, utan använder mathavre till olika grytor etc.
Ja, jag har receptet. Man använder okokt matvete. Köper man färdigkokt så ta bort vattnet och tillsätt matvetet i slutet bara så att det blir varmt. Så här står det i receptet:
Het korvgryta med tandoori och matevete
4 portioner
400 g korv, gärna kryddstark
1 röd paprika
5 dl vatten
3 dl matvete
1 purjolök
1 grönsaksbuljongstärning
2 krm tandoorikrydda
2 krm sambal oelek
4 dl kokosmjölk
Gör så här: Skär korven i bitar och fräs i en gryta som rymmer minst 1,5 liter. Strimla paprikan och låt den fräsa tillsammans med korven en stund. Tillsätt sedan alla övriga ingredienser och låt grytan koka utan lock i ca 12 minuter.
Tips: Laga grytan med mild korv och utan sambal oelek för en mildare smak. Använder du soja korv kan du även få en god vegetarisk rätt.
Wok! (Använder matvete istället för ris eller nudlar)
Sigrid skrev 2009-02-16 16:04:42 följande:
Brukar göra färsbiffar med feta, soltorkade tomater och oliver och serverad det med matvete och ngn kall sås gjord på turkisk youghurt. Blir jättegott!
Ester Bus skrev 2009-02-16 17:01:28 följande: