• Ankissen

Hur gör man citronvatten?

Hej!
    Är det nån som kan tipsa mig om hur man gör citronvatten? Jag har köpt en citron, men ska jag skiva ner den i en liter vatten eller ska jag pressa ur saften ur den? Om man skivar, hur många skivor ska det vara då? Nån mer ingrediens?
    Jag har fått order om att dricka citronvatten ihop med järntabletterna...

• Svar på tråden Hur gör man citronvatten?
  • Jojo77

Man skivar bara den och lägger i vatten.

• Angelgirl13

När jag fick samma order så hälde jag bara i lite citronsaft från en flaska (det finns ju att köpa, och det håller betydligt längre än en riktig citron). Hade jag varit du så hade jag pressat i lite lagom... Ta du en knappt halv citron till en liter. Borde väl bli bra...

• ladyhawk

Häll upp kallt vatten i en tillbringare. Lägg i valfritt antal citronskivor. Låt dra en stund.

• ladyhawk

Vi använder ReaLemon (pressad citron på flaska).

• ladyhawk

PS. Ta bort skalet om du vill (men det brukar man inte göra). Tror inte det finns något recept på citronvatten.

• Hallonröd

Jag brukar pressa ner lite saft och skiva ner några skivor också...har börjat med att ta bort skalet då vattnet blir så beskt annars....

• Binis

Vi skivar i citronen i en kanna vatten. Du väljer ju själv hur många skivor du vill ha, dvs hur starkt du vill ha den. Tänk på att det är ju som starkast precis när du skivat i sen blir det ju svagare för var gång du får hälla i nytt vatten. Vi brukar byta skivorna efter en vecka ca kanske lite olika, man ser ju hur de ser ut.... Både ser fräsht ut och smakar gott

• ladyhawk

Gurkvatten är också gott. Alltså, byt ut citronen mot gurkskivor. Både citron OCH gurka är också gott. + lite isbitar.

• Binis

Älskar limevatten, det har vi alltid här hemma

• Sarasnaran

Glöm inte att tvätta citronisarna ordentligt först bara.
    Annars kommer vattnet att smaka skiiiiit.

Svar på tråden Hur gör man citronvatten?