• Angela

galen i mjölk!

Hej!
    Har precis gått in i vecka 35 och under hela graviditeten har jag varit helt tokig i mjölk. Jag riktigt längtar efter ett stort glas iskall mjölk! Jag dricker närmare en liter om dagen...
    Läste någonstans nyligen att det inte skulle vara bra att dricka mycket mjölk, då det kunde förkalka, eller kalka igen, moderkakan...? Har dock inte kunnat hitta nåt medicinskt underlag för det här. Någon annan som hört liknande?

• Svar på tråden galen i mjölk!
  • GullpuckotMe

det bästa är nog att ringa o fråga din bm . men jag har aldrig hört att mjölk skulle vara dåligt..

• Mälaröbo

Jag dricker ca 1 liter/dag utan att på något sätt vara extremt sugen på det. Det är min normalkonsumtion bara...
    Har ALDRIG hört att det skulle vara olämpligt under graviditeter eller annars heller.
    Däremot BEHÖVER man inte så mycket mjölk men det är ju en annan femma...

• dogcatbird

Jag drack också minst en liter per dag under denna sista grav. Inga komplikationer vad jag kan förstå av det - men istället den bonusen att jag inte fick kramp i vaderna som ju anses bero på kalkbrist (?)

• AlvaLovisa

Man blir oftast sugen på det kroppen behöver (via finurliga virrvarr av hormonsignaler etc, inget flum här inte!), så är du sugen på mjölk behöver du antagligen kalcium Måste vara jättebra för barnets skelettuppbyggnad att du dricker så mycket mjölk!

• bustösen

det man ska tänka på är att det är mkt socker i mjölk, diabetiker som får problem med sitt blodsocker kan må bättre av ett glas mjölk. Men det är ju mkt nyttigt också som kalcium och vitaminer

• bondromantik

har aldrig gillat mjölk förut men har druckit minst en liter om dagen sen jag vart gravid. Tar det som ett tecken på att jag och bebis behöver det :) har aldrig hört att det skulle kunna va skadligt

• Jessie86

Jag är gravid i v. 22 och har sedan några veckor oxå fått ett sug efter mjölk ibland. Om jag tar ett glas riktigt kall mjölk så kan jag inte sluta drick fler :)

• s n ö ä n g e l

Jag är oxå sugen på mjölk Ett stort kallt glas....mmmmm

• Teso

Älskar mjölk.. Tror inte att de är farligt, dock när syster fick barn för 1 år sen drack hon mkt mjölk.. Hennes lilla tjej fick sen kolik, har för mig att hennes BM sa då att de kunde ha med att syrran hade druckit mkt mjölk att göra.. Har ingen aning om detta stämmer men kolla med din BM om du är osäker/orolig...

• mollo

Jag är i v7 och dricker mer mjölk än vanligt. under hela min förra graviditet drack jag också mycket mjölk. och min son är frisk och pigg så jag tror inte att det ska vara någon fara...

lycka till!

• Ankissen

Jag kan inte heller tänka mig att det är nån fara. Det är ju så att hur mycket kalcium man än intar så går bebis ofta hårt åt mammans eget skelett. Så drick på!

Mamma till Elliot 051112 och Myggan bf 090421
  • milli79

Är du sugen på det så är det nog ingen större fara. Annars är tyvärr mjölk inte bästa källan till kalcium. Kanske blir du inte lika sugen på mjölk om du äter nåt bra kalcium tillskott. Jag rekommenderar att ta något som även innehåller magnesium. Magnesiumet gör att kroppen inte kalkar igen utan att det hamnar där det ska va i skelettet osv.

Så det bästa är alltså att se till så att man får i sig båda mineralerna. Jag tar cal/mag från Great Earth varje kväll, sover oxå bättre på det. Är ca 600mg kalcium och 300mg magnesium. Magnesiumet får oxå musklerna att slappna av vilket kan va bra vid benkramp och liknande.

Svar på tråden galen i mjölk!