• Modin

Affekt anfall

I torsdags hände de något fruktansvärt, min 9 månaders son skrek tills han tappade andan och tuppade av.. Akut med ambulans till sjukhuset.. Gjordes massa prover å kollade så de inte va ett EP anfall men dom kom fram till att han "lider" av affekt anfall.. Någon mer som har barn som "Lider" av detta?? Som kan förklara hur de kommer att se ut fram över, hur ofta kommern anfallen?!

• Svar på tråden Affekt anfall
  • ung83

min dotter har oxå de.. hon fick sitt första när hon var ca 10 månader. hon får dom lite då och då. mest när hon blir rädd medans hon är övertrött. eller när hon bara blir rädd annars när hon inte får som hon vill.. nu vet vi hur vi ska göra när hon svimmar så hon inte är borta så länge. det är läskigt varje gång tycker vi. hon har bara gjort de när jag är med aldrig på dagis el så. sen när hon har svimmat sitter vi med henne i knät tills hon har lugnat ner sig om hon blir ledsen,för de mesta brukar de bli full rulle på henne, nån gång har hon vart slapp och bara vela ligga ner så då har vi åkt till akuten som läkaren sa.

fråga gärna!!

• Modin

Okej, men hur ska man göra om anfallen kommer?? Ja fick verkligen panik.. visste inte va ja skulle ta mig till.. Min son slutade ju andas å tuppade av å bara låg helt livlös några sekunder sen va han typ helt väck :S

• ung83

när vi ser att hon börjar svimma så blåser vi i hennes mun, inte mun mot mun.. utan en liten bit utanför munnen och då börjar hon dra efter andan..

jag kommer ihåg första gången hon gjorde de.. jag skrek som en gris kommer jag ihåg, hon är död hon är död..och skakade henne.. man såg hur blåare i ansiktet hon blev.. då började jag grina och bara skrek.. skulle springa ut med hene (hon hade bara blöja) tänkte att hon kanske vaknar till för de va några minus ute. men precis vid dörren vaknade hon.. kan inte beskriva den känslan men du vet nog hur de känns..

läkaren sa till oss om hon börjar vara borta i 1 min så ska man ringa ambulansen men de har vi nog redan gjort nå. skulle jag kunna tro.. ju fler ggr hon har gjort ju lugnare blir jag själv.
    för då vet man mera oxå.

har läst att vid 4 års ålder ska de växa bort.. men hoppas tidigare.. hanna kan få 2 anfall ena månaden och inget nästa, väldigt olika.. personalen på dagis är rätt så rädda om de skulle hända där.. men jag har nära från jobbet dit oxå så de känns skönt.

• Modin

Ja de är verkligen hemskt.. Jag fick oxå panik.. Som tur va så va ja hos mamma å hon började skaka honom å sånt medans ambulansen va på väg.. Men ja hoppas inte dom här anfallen kommer ofta..

• Mamma till bröderna bus

Min son har haft ett par sådana affekt anfall, till oss sa dom att det är viktigt att hålla sig lugn, annars kan barnet bli ännu räddare, och att vara konsekvent, (en del barn "lär sig" hur man ska utnyttja detta (jag hade oxå affekt kramper som mamma berättat att jag utnyttjade för att få det jag ville.. ex ny docka, en glass) ett nej är fortfarande nej efter en kramp..

• ung83

bussig: att vara lugn de va jag inte första gången. då visste vi inte ens va de va för fel men ju fler ggr hon har gjort lugnare blir jag.

jo hanna har börjat med att svimma när hon inte får osm hon vill. när vi ser att hon är på väg börjar vi prata om nåt annat ... då brukar de hjälpa..

• ung83

skrev fel. hanna va 1 år och 10 mån när hon fick sitt första anfall.

• Modin

Jag kommer nog inte kunna hålla mig lugn nästa gång heller tror ja.. :S

• MammaMu76

Hej
    Min 8mån har oxå dessa anfall, vi tror att det är affekt i allafall, har inte ringt ambulans någon av gångerna men är orolig ändå. Han skriker (när inte får som han vill) o slutar till sist att andas, ligger då oftast spänd som en båge, sen kommer han tillbaka o är då som vanligt. Ett par gånger har han varit alldeles vit o läpparna o i ansiktet. Nu har det nämligen hänt 3ggr på ett dygn o vet inte riktigt vad jag ska göra med min oro....

Svar på tråden Affekt anfall