• mayali08mario06

vi med barn som är små i maten???

hej,
    jag har en dotter på 6mån som är väldigt liten i maten, jag har slutat amma henne,
    nu äter hon ersättning + lite lagad mat till lunch o middag,
    hon äter ingen frukt eller gröt eller bröd...
    hon dricker väldigt lite ersättning, en bebis i henner ålder ska dricka mellan 200-250ml, hon dricker bara 100-150ml....

tänkte om det finna andra mammor ute i landet som är ängsliga över att era bebisar äter lite så kan vi peppa varann o ge tips!!!

• Svar på tråden vi med barn som är små i maten???
  • carro74

Har samma prob fast min är snart 9 månader och äter samma mängd som din, är sjukt jobbigt man är orolig hela tiden.

Hur äter hon i övrigt?

• Lunas

Hej! Det där låter som min dotter som är 6,5 månad. Hon gillar inte alls mat och gråter oftast när man försöker truga i henne nåt. Det som går någorlunda bra är gröt, vilket hon får morgon och kväll, men burkmat eller hemlagad mat tvätvägrar hon just nu. Hon skulle nog helst bara vilja ha flaska.. Man är ju orolig varje dag om hon aldrig ska tycka om mat när hon får i sig kanske 3 skedar mat per dag eller mindre. Hon har haft sina dagar när hon ätit mer och då blir man jätteglad, sen kommer det en dag när hon inte vill ha nåt. Man undrar ju varför? Tur att hon vill ha ersättning iaf.. Mängden på ersättning är jätteolika, från ca 60-210 ml beroende på humör... Om nån har nåt tips så tar jag gärna emot det!!!

• Liz80

hänger på här...

min lilla skrutta på snart 8 månader är ingen storätare heller.
    Hon äter väldigt små portioner, och har periodvis inte velat ha pure alls.
    Jag har svårt att få in riktiga mat och sovrutiner, för jag tycker dem ändras hela tiden.

Följer era barn "sina kurvor" enligt bvc?
    i så fall tror jag inte man ska oroa sig och göra så stor grej av det.
    Kan vara en fas i utvecklingen har jag hört, vissa perioder äter ju barnen mer.

• Tifaret84

Min bebbe äter väldigt lite hon också, hon är drygt 10 mån.

Välling kan hon klämma i sig väldigt mycket av så när hon äter som sämst ger jag henne osaltat smör i vällingen för att hon ska få i sig lite extra iaf.
    Men annars går det i perioder, ibland får hon i sig hela 8 mån burkar och ibland bara en sked. Har lärt mig att inte truga, då blir det bara värre, hon är envis till tusen, så bättre att "vänta ut henne" tills hon verkligen blir hungrig och inte ge välling emellan. Fick det rådet av Bvc (så länge hon låg på kurvan dvs) och det funkade faktiskt jättebra!
    Nu har hon dock vart sjuk mycket, så ligger under vad hon borde väga, väger bara 7,8 vid 10,5 mån (+400gram på 2 månader) så nu får hon det hon vill ha.

Men så länge dom ligger på sin kurva så tror inte jag heller man behöver oroa sig alls, de är ju olika i maten precis som vi vuxna är =)

• carro74

Min tjej ligger inte på sin kurva tyvärr alla kurvorna pekar nedåt, hon vill inte direkt ha välling heller. När hon tar välling så dricker hon inte mer än kanske 100 ml i bästa fall 160 ml kanske.
    Det är väldigt påfrestande att ha barn som inte äter, allting kretsar ju kring det bara hela tiden =(
    Min tjej väger 7300 och är 70 lång, hon fyller 9 mån i dag.
    hon har gått upp lite nu antagligen för att jag har jättemkt olja i vällingen och massa smör i maten.
    sist hade hon gått upp 200g på 2 mån....suck!

• Lunas

Min tjej har alltid följt sin kurva, men nu har vi ju inte varit på bvc på en månad men sist vi var där vägde hon 7,7 och var 65,3 lång och det är ju normalt. Det jag oroar mig mest för är att hon är sååå ointresserad av att äta mat...allså min hemlagade och burkar. Vill inte att hon ska bli pipplig med maten utan att hon ska kunna äta ALLT... men hon har nyss varit sjuk med öroninflammation och hög feber så det kanske tar ett tag att komma tillbaka?

Svar på tråden vi med barn som är små i maten???