• Smörbulle

Kaloriförbrukning vid amning?

Är det någon som vet hur många extra kalorier jag gör av med om jag helammar mitt barn?

• Svar på tråden Kaloriförbrukning vid amning?
  • Nyfiken gul

inga alls om du har otur...

Alla förbränner inte extra kalorier...  Jag gick tvärtom upp i vikt av att helamma i 6 månader..

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • näradig

Nyfiken gul skrev 2009-02-15 22:08:09 följande:

inga alls om du har otur... Alla förbränner inte extra kalorier...  Jag gick tvärtom upp i vikt av att helamma i 6 månader..
    brukar man inte räkna med ca 500...tror jag...kanske... ja så (o)säker var jag men det kan vara så
  • TBS

Nyfiken gul skrev 2009-02-15 22:08:09 följande:

inga alls om du har otur...Alla förbränner inte extra kalorier...  Jag gick tvärtom upp i vikt av att helamma i 6 månader..
    Jag vet inte om jag tänker fel här...
    Alla kallorier som barnet får i sig vid ammning kommer ju från mamman, rimligen måste du förbruka minst lika många kallorier som barnet äter.

Ex. du äter 2500kcal/dag
    Du förbrukar 2000kcal
    barnet äter 600kcal

Då har du ett kcal-undeskott på 100 kcal/dag.
    Det blir 700kcal/vecka
    eller: 2800kcal per månad

För att gå ner 1 kg måste du förbränna 7000 kcal, alltså borde du gå ner 1 kg på 1 1/2 månad

(jag vet inte om antalet kcal/dag stämmer i verkligheten, men matematiskt är det korrekt)
  • Smörbulle

500 kcal per dygn då alltså? Jag hoppas verkligen att jag inte ska gå upp i vikt iaf

• TBS

Smörbulle skrev 2009-02-15 22:16:24 följande:

500 kcal per dygn då alltså? Jag hoppas verkligen att jag inte ska gå upp i vikt iaf
    Oavsett om du går upp eller ner i vikt, lovar jag dig att det inte har med "tur" eller "otur" att göra;)

Energiomvandling är en exakt vetenskap, inget som avgörs av slumpen.
  • näradig

nej, precis . det handlar ju bara om kalorier in- kalorier ut. Nja, sedan kan man ju tex binda vatten eller få något problem med ämnesomsättningen osv.

• Pelargonen

Alla förbränner kalorier av att producera bröstmjölk. Dock så går en del ner i vikt av att amma, andra inte. Men det kostar i energi för ALLA att amma. De som inte går ner i vikt stoppar i sig mer energi än de gör av med, precis som för personer som inte ammar och som inte går ner i vikt.

• Smörbulle

Hoppas bara på att gå ner i vikt nu. Äter nyttigt och har börjat promenera en timme varje dag så om amningen hjälper till är det ju en bonus.

• Smörbulle

Sjävklart är det så Danstina! Synd att man är så hungrig när man ammar

• Pelargonen

Smörbulle skrev 2009-02-15 22:27:59 följande:

Sjävklart är det så Danstina! Synd att man är så hungrig när man ammar
    Håller helt med!
Svar på tråden Kaloriförbrukning vid amning?