• Mina fina

Vad betalar/får ni i underhållsbidrag?

Numer finns det inte längre ett tak på hur mycket ett underhållsbidrag ska/bör ligga på. På försäkringskassans hemsida kan man själv räkna ut hur mycket som de anser vara rimligt att betala. Detta räknade vi på idag då det är aktuellt för oss att betala. Jag kan säga att vi milt uttryckt blev förvånade. Beloppet vi anses betala är 3500 kronor i månaden!!! Alltså, vi är helt normalsvenssons. Jag arbetar inom kommunal barnomsorg (=lågavlönad) och min man inom industrin (=bättre än mig, men definitft inget vi blir rika på). Jag har ett barn sedan tidigare som bor heltid, vi har ett gemensamt och en till påväg. Är det ett rimligt belopp? Ska vi betala 3500 blir vi tvugna att sälja huset och sätta oss i en trea-fyra.....
    Hur har ni andra det? Hur mycket får ni/betalar ni?

• Svar på tråden Vad betalar/får ni i underhållsbidrag?
  • Schnooglewookiemush

Jag får 2600.

• Nyfiken gul

men vadå -för hur många barn?

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Xantippa2004

1273 kr.

ERA hemmavarande barn ska räknas i samma kvot. Och DIN inkomst är oväsentlig.

• Mina fina

Underhållsbidraget är för ett barn. Min inkomst skulle räknas med men jag fick inte räkna med mina barn jag har sedan tidigare vilket naturligtvis kostar mig pengar! Tycker det verkar konstigt....

• Mina fina
    AtroCious skrev 2009-02-15 22:12:23 följande:
    Jag får 2600.
    För hur många barn?
  • Nyfiken gul

min man betalar 3819 kr för tre barn.

Jag betalar 790 kronor för ett barn.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Xantippa2004

Det stämmer inte. Din inkomst är oväsentlig, åt båda håll. din man ska försörja TVÅ barn och det är det som de ska räknas på.

• Mina fina
    Nyfiken gul skrev 2009-02-15 22:17:13 följande:
    min man betalar 3819 kr för tre barn.Jag betalar 790 kronor för ett barn.
    Ja men då är det nog inte underhållsbidrag du betalar till andra föräldern utan underhållsstöd. Det är tydligen skilda saker numer.... detta är helt nytt för oss. Jag får 1273 kr/månad för mitt barn jag har sedan tidigare men nu har det blivit krångligt tycker jag *skratt*. Kanske ska jag då se över om jag får mer pengar för mitt barn?

Men allvarligt, i vilken situation vill staten att vi "vanliga" människor som kämpar ihop för vårt levebröd att vi ska hamna i? Med sånna hutlösa summor för endast ETT barn få ju vem som helst att hamna i personlig konkurs. Hur många lever inte på gränsen som det är? Nog för att vi inte lever så på gränsen, vi behöver väl inte sälja huset, det var väl att ta i men ändå.... 3500 är MYCKET pengar för de flesta!
Svar på tråden Vad betalar/får ni i underhållsbidrag?