• Girly

För -och nackdelar gällande kök!

Vi håller på o river ut köket, öppnar upp för att få en större yta (det blir ca 20 m2, kvadratiskt) osv.

Jag håller på att rita upp den nya planlösningen men önskar gärna tips och idéer ifrån er som har renoverat eller ska renovera erat kök.

Fördelar.
    Nackdelar.
    Ångrade ni något?

Om ni har, bifoga gärna länkar på bilder på era kök. Behöver all inspiration man kan få

• Svar på tråden För -och nackdelar gällande kök!
  • annmin

OK....
    Diskmaskin i arbetshöjd ... om jag måste välja så har jag hellre diskmaskinen än ugnen i arbetshöjd...

Micron i bra höjd även för barnen... det är ju den de börjar använda själva rätt tidigt...

Rejält motståndskraftig bänkyta (i mitt fall granit)

Mycket skåputrymme så att man slipper knöka in saker

"El"-skåp för alla maskiner som annars belamrar bänkar(i mitt fall ett skåp under bänken med el indragen så att det bara är att lyfta upp maskinen, slå på huvudströmbrytaren i skåpet och köra)

eluttag på alla möjliga ställen

bra belysning

• Skrutten74

Inte överskåp i 80 bredd. Luckorna kommer ut för långt och man slår lätt i huvudet i dem.

• sommar2001

Det viktigaste för mig är mycket förvaring och smart förvaring. Heldre för mycket än för lite.
    Idag har vi en garderobstor plats för alla basvaror som inte är i kylen. Nackdelen med det är att hyllorna blir väldigt djupa och det lätt blir rörigt så nästa gång blir det utdragbara hyllplan för våran del.

Sen är det smart att placera skåp/lådor för allt du använder varje dag i anslutning till diskbänk/diskmaskin så du slipper springa runt med allt.

Samma med spis/ugn/häll att man placerar de sakerna i närheten av det ställe där du oftast förbereder maten.

Sen är det alltid bra att ha ett stortbänkutrymme så du har plats att baka, ställa köksmaskiner som kanske står i skåp när de inte används..

Ja det är vad jag tycker är viktigast med mitt kök hoppas att det hjälpt lite.

• Joonas

Sätt inte spisen/hällen i en hörna om ni är mer än en som lagarmat samtidigt i köket. Då kommer man inte åt...

• Girly

Många bra tips.
    Granitskiva kommer det i alla fall att bli. Hade ek i gamla huset och den fick man slipa och olja som en tok.

Fler tips???

• Tristanya

ett tips att ha lådor istället för dörrskåp i dom bänkskåpen!vi har bara lådskåp, förutom överskåpen alltså!

• Golvmoppen

Se till att köksskåpen går enda upp i tak. Har inte detta själv, då vi inte var först i huset.
    Det blir väldigt fett och smutsigt, svårt att göra rent. Dessutom får man ju mer plats, då de går enda upp.

• Joonas

försök planera köket så att ni har minst en meter mellan diskho och spis. det är den ytan man använder mest när man jobbar i köket. Den får inte vara för smal, och inte heller för bred. 120 - 160 är lagom tycker jag. Det är också att föredra att man inte behöver gå över golvytor med matvaror, t.ex från kyl till vask, eller från vask till spis. Då dräller man helt säkert mycket på golvet. Ur denna synpunkt är L-kök att föredra.

• CamillaG78

Skrutten74 skrev 2009-02-16 11:22:26 följande:

Inte överskåp i 80 bredd. Luckorna kommer ut för långt och man slår lätt i huvudet i dem.
    Hur menar du? Vi har 80 breda överskåp och jag har aldrig slagit i huvudet..

Ett tips är att placera diskmaskinen nära diskhon. Innan vi renoverade var diskmaskinen placerad lååångt ifrån diskhon. Varje gång som man skulle ställa in den avsköljda tallriken så blev det blöta spår på antingen golvet eller bänken.

Vi har även 10 cm extra mellan bänk och överskåp för att få ett ordentligt utrymme. Korta personer har iofs lite svårt att nå i överskåpen...

Stå framför spisen när ni ska mäta hur högt fläkten ska sitta. Det är bästa sättet att få rätt höjd (om ni ska ha en "fristående" fläkt förstås) I vårt förra hus satt fläkten så lågt att jag fick luta mig bakåt för att se vad jag gjorde på de bakre plattorna
  • hally

Precis som Joonas säger så är det den ytan mellan spis och diskho man använder mest. En kompis har spis och diskho mittemot varandra och hon håller på bli galen på sitt kök. Det blir mycket spill på golvet...
    Själv har vi ett gammalt kök med endast 40 cm mellan spis och diskho och det är för liten yta. Även om vi har bänkyta på andra ställen så är det denna som är viktigast och naturlig att använda om man lagar mat i sitt kök

Sen så är utdragsbackar att föredra i bänkskåp och skafferi. Man kan ju ha vanliga dörr-luckor ändå om man vill men backar inuti skåpet.
    Skafferi skulle jag inte klara mej utan!

Ugn och diskmaskin i arbetshöjd är också att föredra om möjligheten finns.

Granitskiva skulle inte jag kunna ha, är fumlig och tappar ofta saker...ska således ej heller ha klinkergolv i köket Min brorsa har en bänkskiva i granit mittemot "arbetsbänken" och sen har de en inbyggd stor skärbräda (som en massivträ bänkskiva men tjockare) mellan diskbänken och spisen. Det fungerar perfekt för dem som är rikiga hemma-kockar Snyggt är det också.

• Girly

Tusen tack för alla inkomna tips. Jag är lyhörd för fler

Hally: Just det problemet som du beskriver att din kompis har, alltså spisen otillänglig till diskhon. Min man vill ha en köksö men spishäll och bakom den diskho. Jag har dock protesterat för det är ändå jag som städar här hemma

Bra tips med skärbräda i skivan. Min gubbe är en riktig hemmakock så det kan verkligen passa bra! Det låter riktigt snyggt och måste se bra proffsigt ut!

• HelVilda

Köksö är kanon. Vi är sååå nöjda. Vi har en rejäl en som man oxå kan sitta vid. Däremot skulle inte jag vilja ha spishällen där. Men det är ju jag det

• Girly

Köksö är jättefint men i vårat fall blir det dels tajt om plats och planeringsmässigt är det bara där spisen kan vara, enligt gubbens ritning.

Jag har gjort en köksritning med köket i vinkel vilket ger betydligt mer plats för matbordet och gäster.

• Joonas
    Girly skrev 2009-02-17 23:29:08 följande:
    Köksö är jättefint men i vårat fall blir det dels tajt om plats och planeringsmässigt är det bara där spisen kan vara, enligt gubbens ritning. Jag har gjort en köksritning med köket i vinkel vilket ger betydligt mer plats för matbordet och gäster.
    Är em av två anledningar till varför vi har L-kök. En köksö gör det lite svårt att duka långbord...
  • Barbabok
    Skrutten74 skrev 2009-02-16 11:22:26 följande:
    80 djupa menar du väl?
    Jag är med parvel
  • hally

Överskåp i 80 bredd är vanligt men då brukar det sitta 2 st 40 luckor. Har inte sett till någon 80 bred lucka...
    60 bredd finns och det är väl mindre praktiskt på ett överskåp.
    Det finns även 100 breda överskåp men det är heller ej att rekommendera, sätt hellre 2 st 50 isåfall. Hyllplanen bågnar lätt på såpass breda skåp.
    Själv skulle jag nog sätta toppskåp i mitt nya kök. Såna där luckan öppnas uppåt, man kommer åt lättare och det är smidigt tex när man plockar ur diskmaskinen att slippa luckorna som öppnas åt sidan som jag slår huvet i...
    Sen beror det hur lång man är, kan vara jobbigt att komma åt i de övre skåpen då om man tex sätter flera toppskåp på varandra. Å andra sidan kan man ju ha sånt man använder sällan i dem då.

Svar på tråden För -och nackdelar gällande kök!