• singelmamma

3-dagarsfeber???

Bara en fråga...

Liam fick jättehög feber från ingenstans i onsdags. Det höll i sig hela torsdagen och in på fredags morgon. Sen gick febern nästan ner men jag märkte på honom att han inte var helt återställd ännu.

Igår var han fortfarande lite hängig ocg lättirriterad men ingen feber vad jag kunde känna av. (har bara en temp man mäter med i rumpan och han gillar inte den så jag tyckte det var onödigt att mäta honom igår).

Och idag när jag skulle bada honom så ser jag att han har massor av röda prickar på ryggen och nacken, halsen osv. Det borde väl vara 3-dagars feber han hade då fast han inte hade jättehög feber alla 3 dagarna?

• Svar på tråden 3-dagarsfeber???
  • yaz

Det låter ju så, klassiskt med prickarna efteråt!

Tredagarsfeber / Symtom och diagnos
    Reviderad: 2004-09-24

Feber och utslag
    Sjukdomen har fått sitt namn eftersom barnet får feber som varar i ungefär tre dygn. Febern brukar stiga snabbt och vara hög, upp till 40 grader, men utan att barnet verkar må dåligt på annat sätt. De flesta barn äter och leker nästan som vanligt.

En del barn får lätt hosta och snuva. Några får en svullnad av lymfkörtlarna i nacken och ibland även något svullna ögonlock.

Under det tredje eller fjärde dygnet sjunker temperaturen plötsligt och ersätts av ett blekrött utslag på magen, bröstkorgen och upp mot halsen. Utslaget sprider sig vidare ut på armar och ben och upp i ansiktet. Utslaget försvinner inom några dagar, ibland redan inom några timmar, och det kliar inte.

www.infomedica.se/artikel.asp&Preview=

• lancrox

min tös hade feber gock 2 dagar sedan ringde jag sjukvårdsupplysningen de sa att det kan vara tredagars feber och att jag skulle avvakta ge henne massa med dricka ..dom sa oxå att den tredje dagen skulle hon få röda utslag men att jag inte ska vara orlig utan de går bort efter 2-3 dar. tredje dagen kom och hon fick en massa röda utslag, sedan gock det över efter 2 dar

• singelmamma

OK... då är det nog tredagarsfebern. för prickarna finns kvar och blir bara fler o fler. Tack för svaren

• lancrox

jo dom blir fem tror det hela tog en vecka sammanlagt från febern till att prickarna gick bort så länge hon är pigg och dricker och äter skapligt ..(min dotter återfick sin aptit efter febern) så är det ok.visste inte ens att det fanns tredagars feber??! blev helt hysterisk när jag märkte att hon hade feber sedan kom utslagen.

• singelmamma

det här med barn är ju en hel vetenskap :)

Kunde inte i min vildaste fantasi ana att det var så mycket med dessa små söta...

Svar på tråden 3-dagarsfeber???