• Anonym

Ni som haft vattenavgång utan värkar.

Ni som haft vattenavgång utan värkar med första barnet. Hur gick det med andra? Kom ni igång av er själva?

Lite nyfiken då jag blev igångsatt första gången och nu väntar barn nummer 2.

• Svar på tråden Ni som haft vattenavgång utan värkar.
  • Tingeling83

I livmodern ligger barnet inneslutet i fosterhinnor, och innanför hinnorna finns fostervatten. När hinnorna brister, läcker det ut fostervatten i slidan. Detta är normalt och inträffar alltid i något skede av förlossningen eftersom barnet skall födas. Det är helt ofarligt att kvinnan får vattenavgång innan värkarna börjat när det händer vid fullgången tid (efter 36 fullbordade graviditetsveckor).

Vid misstanke om att vattnet gått skall man kontakta sin förlossningsavdelning eller mödravårdscentral. Om det rinner fostervatten är diagnosen klar, i annat fall gör man en gynekologisk undersökning.

Hos ungefär var fjärde kvinna som hör av sig för misstänkt vattenavgång kan man inte visa att det är fostervattnet som läcker. Det kan istället handla om en flytning eller urin. I enstaka fall kan det trots allt röra sig om vattenavgång, fastän det inte rinner något fostervatten just vid undersökningstillfället.

Om allt är normalt och man inte ser något fostervatten får kvinnan gå hem och avvakta. Om det handlar om vattenavgång, får ungefär 60 procent av kvinnorna värkar inom 12 timmar, 70 procent inom 24 timmar och 85 procent inom 48 timmar.

Det är inte farligt att vänta ett par dagar tills värkarna kommer igång. Det gör t.ex. inte att barnet drabbas av infektioner och risken att behöva genomgå kejsarsnitt är påverkas inte heller. Vid studier har man väntat upp till 72 timmar (tre dagar) med att sätta igång förlossningen. Eventuella risker eller fördelar med att vänta längre tid än 72 timmar har inte studerats.

Vid vattenavgång utan värkar kan man därför handla på olika sätt, beroende på mammans egna önskemål och hur långt hon har till förlossningsavdelningen. Det finns olika alternativ, eftersom förlossningen brukar gå bra oberoende av om man avvaktar spontana värkar upp till 72 timmar eller om man väljer att ge värkförstärkande dropp dessförinnan. Under tiden fram till förlossningen kontrolleras mamman och barnet enligt klinikens rutiner.

Om mamman inte får egna värkar, sätts förlossningen igång med ett värkförstärkande dropp. Förstföderskor med mycket omogen (stel) livmoderhals kan ibland behöva använda ett slags gel (prostaglandin), som förs in i slidan så att livmoderhalsen mjuknar innan förlossningen sätts igång. Detta gör att förlossningen går lättare

• Anonym

Är du full? Räcka ut tungan

Jag antar att du har kopierat en text. Och inget av vad du skrev var min fråga.

• mina små kämpar

med mitt andra barn gick vattnet utan värkar de fick sätta igång mig eftersom jag dessutom var öppen

med barn 3 fick de sätta igång mig med för att jag var bf +21

så för mig blev svaret då nej

• Tingeling83
    Anonym skrev 2009-02-16 02:19:56 följande:
    Är du full? Jag antar att du har kopierat en text. Och inget av vad du skrev var min fråga.
    nejmen åk in om vattnet går
  • Nellabus

Jag undrar också hur det blir med min andra om jag kommer få någon.

Med första gick vattnet, men jag kände inget, hade inte ens förverkar. Det tog flera timmar innan det började kännas att något var på gång. Ungefär ett dygn tog det för mig från det att vattnet gått och min lilla pojke föddes

Måste tillägga att jag gick över tiden två veckor! Hoppas verkligen jag slipper det andra gången, och att det startar normalt...

• Fyrtal i damer

Hejsan! Med mitt första gick vattnet i v35 utan värkar utan dom startade efter vattnet gick och med min andra gick vattnet i v36 precis likadant,jag väntar nu mitt tredje och jag själv är fundersam på hur det ska bli nu..

• Anonym
    mina små kämpar skrev 2009-02-16 02:26:56 följande:
    med mitt andra barn gick vattnet utan värkar de fick sätta igång mig eftersom jag dessutom var öppenmed barn 3 fick de sätta igång mig med för att jag var bf +21så för mig blev svaret då nej
    Oj, 21 dagar! De måste varit jobbigt!
  • Anonym
    MammanEmma1983 skrev 2009-02-16 09:18:07 följande:
    nejmen åk in om vattnet går
    Ååh, de förstår jag också. Men de hade inte heller med frågorna att göra Flört
  • Takhiza

Mitt vatten gick i v37 utan värkar. Allt kom inte på en gång utan det sipprade... MASSOR! Vi fick åka in och bli undersökta på förlossningen och sen hemskickade igen i väntan på värkar. De kom ganska snabbt efter persen på sjukhuset (doktorn försökte rucka på huvudet och det sa SPLASH med allt vatten, sen säger han "du kan åka hem" och mina byxor var dy blöta i slutet av februari, svin kallt ute och så fick jag vänta på svärmor som skulle hämta oss utomhus i 20min medans vattnet fortfarande sipprade... skoj!)

Vi fick iaf sagt att om det inte skulle ha kommit igång av sig självt inom tre dagar skulle jag bli igångsatt. Men klockan 02.30 på natten var mina värkar så starka att vi åkte in och 15.00 föddes sonen.

• Anonym
    Nellabus skrev 2009-02-16 15:53:50 följande:
    Jag undrar också hur det blir med min andra om jag kommer få någon. Med första gick vattnet, men jag kände inget, hade inte ens förverkar. Det tog flera timmar innan det började kännas att något var på gång. Ungefär ett dygn tog det för mig från det att vattnet gått och min lilla pojke föddes Måste tillägga att jag gick över tiden två veckor! Hoppas verkligen jag slipper det andra gången, och att det startar normalt...
    Jag kände inte heller något med första. Vattnet gick vid 03.00, åkte in på förlossningen och blev undersökt vid 06.00. Hon som undersökte trodde vi skulle komma tillbaka under dagen eftersom dom såg på ctg kurvan att jag hade sammandragningar. Men så blev de inte, allt bara avtog så efter 55 timmar blev jag igångsatt och de blev verkligen intensivt!
    Så jag hoppas de startar normalt den här gången.
  • Anonym
    Mamma till 2 döttrar skrev 2009-02-16 15:57:31 följande:
    Hejsan! Med mitt första gick vattnet i v35 utan värkar utan dom startade efter vattnet gick och med min andra gick vattnet i v36 precis likadant,jag väntar nu mitt tredje och jag själv är fundersam på hur det ska bli nu..
    Ja de blir ju att man funderar. Men hoppas de går bra för dig iaf!
  • Anonym
    Takhiza skrev 2009-02-16 22:13:53 följande:
    Mitt vatten gick i v37 utan värkar. Allt kom inte på en gång utan det sipprade... MASSOR! Vi fick åka in och bli undersökta på förlossningen och sen hemskickade igen i väntan på värkar. De kom ganska snabbt efter persen på sjukhuset (doktorn försökte rucka på huvudet och det sa SPLASH med allt vatten, sen säger han "du kan åka hem" och mina byxor var dy blöta i slutet av februari, svin kallt ute och så fick jag vänta på svärmor som skulle hämta oss utomhus i 20min medans vattnet fortfarande sipprade... skoj!) Vi fick iaf sagt att om det inte skulle ha kommit igång av sig självt inom tre dagar skulle jag bli igångsatt. Men klockan 02.30 på natten var mina värkar så starka att vi åkte in och 15.00 föddes sonen.
    Men fy vilket bemötande! När mitt vatten hade gått, (eller de sipprade väldigt mycket) och även slemproppen gått så åkte vi in och jag blev undersökt, dom sa att jag kunde åka hem och invänta värkar. Jag fick iaf med mig nättrosor, bindor och sånna där kiss skydd. Så de var ju snällt de iaf.
Svar på tråden Ni som haft vattenavgång utan värkar.