• Anonym (Orolig i onödan?)

Stickningar/hugg i hjärtat

Har under en månads tid haft stickningar/hugg i hjärttrakten. Ibland även vid bröstbenet och längs nederdele av revbenen. Har från och till rapningar och gaser i magen. Mår illa ibland och saknar ibalnd matlust. Har fårr ont i övre delen av ryggen och ibland känns det "rakt igenom" kroppen från ryggen ut i bröstbenet typ. Hostar ibland. Ibland är jag lösare i magen ibland som vanligt...

Har varit så orolig för hjärtat så jag har varit till doktorn och de har tagit 2 ekg båda var bra. kolesterol, blodfetter, ämnesomsättning, socker, blodtryck var också bra.

Är det någon som känner igen detta? Vad kan det vara? Verkar det som om jag behöver oroa mig för hjärtat? Ju mer jag tänker på detta ju sjukare blir jag tyvärr...

• Svar på tråden Stickningar/hugg i hjärtat
  • sär skriven

Det skulle kunna vara magkatarr. Ofta när man har riktigt ont av magkatarr så kan det upplevas som stickningar. Det kan även ge symtom på lite diffusa sätt. Att du upplever rapningar och gaser talar ju bara för att det är någonting med magen.

Du kanske skulle prova något magsyrahämmande medel?

• Janneman

Förmodligen kan det vara så enkelt som att du har en sträckning i revbenstrakten och då hugger det och irriterar. Att du är orolig i magen beror sannolikt på att du oroar dig för att det är något fel med ditt hjärta. En läkare sa till mig en gång att "när det verkligen är hjärtat så är det ingen tvekan för det gör så mycket ondare". Jag vet inte om han har rätt men jag har läkt ut och har inga symtom längre.

Jag har provat magsyrehämmandemedicin och det hjälpte inte så mycket tyckte jag... Men det hjälper ju inte mot oro iofs...

puffar

Någon mer som vet?

Svar på tråden Stickningar/hugg i hjärtat