• Znitan

Smittar urinvägsinfektion?

Kanske (antagligen) en dum fråga... Kommer en kompis på övernattning till veckan som har urinvägsinfektion. Kan det smitta mig genom tex toabesök? Vill ju gärna slippa dra på sig något i onödan... Jag är gravid i v25.

• Svar på tråden Smittar urinvägsinfektion?
  • jelt

Tror inte att du behöver vara orolig! Har aldrig hört talas om något liknande. Bakterierna är ju i urinen och jag antar att hon behandlas mot det?!

• Znitan

Nej hon har inte fått behandling ännu då hon varit fast ute på en ö (den stackaren). Jag tyckte också att det lät otroligt att det skulle kunna smitta. Men orsaken till att jag frågade är att hon egentligen skulle ha övernattat hos en annan, men det fick hon inte på grund av hennes urinvägsinfektion. Killen i paret hon skulle bo hos sa stopp då hans tjej var gravid. Tänkte om det var någonting jag hade missat...

• jelt

Oftast behandlar man inte urinvägsinfektioner nu för tiden, men jag tycker att det låter mycket långsökt att det skulle smitta! Bakterierna från hennes urin lär inte komma in i ditt urinrör pga att ni använder samma toalett! Då skulle man inte kunna gå på offentliga toaletter. Du kan garanterat vara lugn!!!

• Wizzy

nope det smittar inte så du behöver inte vara orolig

• Znitan

Skönt! Tänkte väl nästan det. Blev bara lite övernojig en kort stund när hon inte var välkommen hem till den andra gravida tjejen. Tack snälla för snabba svar.

Svar på tråden Smittar urinvägsinfektion?