• Tussilago09

Ni som ger era barn rapsolja...

Min lilla pojke på tre veckor äter numera enbart ersättning. Tidigare har han bajsat mkt flera ggr per dag men nu kommer det enbart ut små "kluttar". Jag märker hur han försöker men många ggr kommer det ingenting alls. Jag har provat ge honom Minifom men tycker inte att det hjälper.

Kan jag ge honom rapsolja i förebyggande syfte så han inte blir helt förstoppad eller kan det vara farligt på något sätt? Ni som ger det, blandar ni ut en tsk med ersättningen eller ger ni en ren tsk?

• Svar på tråden Ni som ger era barn rapsolja...
  • Blyger

Minifom hjälper inte mot förstoppning...bara mot kolik!

Köp Bifidus (ersättning) på apoteket och följ anvisningarna på paketet, det hjälper mot förstoppning!

• Tussilago09

Blyger skrev 2009-02-16 10:05:35 följande:

Minifom hjälper inte mot förstoppning...bara mot kolik!Köp Bifidus (ersättning) på apoteket och följ anvisningarna på paketet, det hjälper mot förstoppning!
    Jag vill helst inte byta ersätning (har semper) då han har reagerat på andra genom att börja kaskadkräka i samband med måltid.

Men om inte rapsolja fungerar så är det självklart värt ett försök!
  • Viggan

Jag använde rapsolja med när min dotter åt ersättning och jag blandade i en tsk olja i ersättningen, det blandas ju inte så bra men det lilla hon får i sig hjälpte verkligen.
    Jag använde det tills det kändes som hon klarade av ersättningen så nu äter hon ersättning utan oljan.

Så en tsk olja i varje portion ersättning hjälper och det är inte farligt utan det var iaf det som min bvc sköterska sa till mig att göra med en gång för att förebygga förstoppning.

Ha det så bra

• Blyger

Tussilago09 skrev 2009-02-16 10:07:31 följande:

Jag vill helst inte byta ersätning (har semper) då han har reagerat på andra genom att börja kaskadkräka i samband med måltid.Men om inte rapsolja fungerar så är det självklart värt ett försök!
    Man byter bara enstaka måltider! Inte alla!
  • Miss E

Jag har också använt lite rapsolja (knappt 1tsk 3ggr om dagen i ersättningen) och det funkade fint. Tog en dag eller så sen bajsade han ordentligt och lätt.

Nu har vi bytt ersättning från Semp till NAN och hans mage mår så mycket bättre och vi behöver inte rapsoljan.

Däremot har vi Semper Droppar som vi köper på apoteket. 5droppar om dagen. Droppas i ersättningen och har funkat så bra.

♥(¯`°?.¸ ღ♥Leo Johannes 09-01-29♥ღ ¸.?°´¯)♥
  • Tussilago09

Okej, så en tsk tre ggr per dag verkar vara en bra början?

Tack för svaren!

• vittra

Minifom hjälper inte mot förstoppning...bara mot kolik! Köp Bifidus (ersättning) på apoteket och följ anvisningarna på paketet, det hjälper mot förstoppning!
    Det där stämmer ju inte riktigt. Minifom hjälper mot gaser, det är inte samma sak som kolik.

Till TS: sempers magdroppar är väldigt bra att ge för magen i allmänhet, så det tycker jag du kan börja ge om det är krångel med magen, det är goda bakterier som hjälper till att upprätthålla balansen i magen!
  • vittra

Rättare sagt: Det SÄGS ska hjälpa mot gaser, många anser dock att det är samma sak som att ge vatten eller något. Det verkar inte finnas någon direkt bevisad effekt för att minifom fungerar som det sägs.

• Miss E
    Svar på #6
    Tussilago09 skrev 2009-02-16 10:54:58 följande:
    Okej, så en tsk tre ggr per dag verkar vara en bra början?Tack för svaren!
    Ja det är alltid bra att börja försiktigt om man skall tillsätta saker till bebisens kost.
    Sen är rapsolja 100% naturliga råvaror och det tas inte upp av kroppen ut kommer ut som det är och "smörjer" tarmarna.
    ♥(¯`°?.¸ ღ♥Leo Johannes 09-01-29♥ღ ¸.?°´¯)♥
Svar på tråden Ni som ger era barn rapsolja...