• diz

Köksrenovering med kantstötta luckor

Vi har precis köpt ett radhus där inte speciellt mycket behöver göras. Dock har jag en bild i mitt bildgalleri på ett par luckor i köket som blivit kantstötta. Ska byta ut knopparna till handtag, men vad kan jag göra åt det som blivit kantstött? Finns även små sprickor. Går det att fylla i, sandpappra, måla över eller något liknande?
    Vad föreslår ni att jag gör?

• Svar på tråden Köksrenovering med kantstötta luckor
  • LovelyMeLovelyYou

Min man jobbar på ett lackeriföretag och tog med våra kanstötta luckor dit för att fixa och lackera om. Han sade att man fick slipa dem och bygga upp dem igen, hur man gör det vet jag däremot inte.

• diz

Måste man lackera alla luckor för att de ska bli likadana, eller räcker det med de som är kantstötta? De andra är i bra skick. Vet du vad det kan kosta?

• LovelyMeLovelyYou

diz skrev 2009-02-16 10:20:56 följande:

Måste man lackera alla luckor för att de ska bli likadana, eller räcker det med de som är kantstötta? De andra är i bra skick. Vet du vad det kan kosta?
    Det blir ju nyansskillnad om du inte lackerar alla... För de andra är ju mer solblekta och liknande.
    Vad det kan kosta vet jag inte, jag vet vad vårt kök hade gått på om vi hade betalat för det. Då hade det gått på runt 8000 totalt, kanske lite mer eller mindre, men det är ju för hela köket.
  • jenn06

gjorde så med alla våra luckor, endel kant stötta. Slipa dem och spackla till snyggt vart de var kant stött, slipa jämnt och fint, grunda och måla sedan alla luckor i den färg vi valde,
    Syns inget vart de var kant stött och luckorna är mycket snygga...

• diz

Ja, det var så vi hade planer på att göra. Undrar bara om det är möjligt att slipa dessa luckor med fanér på masonitskiva. Men det kanske går att slipa och spackla fanér?

• LovelyMeLovelyYou

diz skrev 2009-02-16 21:38:11 följande:

Ja, det var så vi hade planer på att göra. Undrar bara om det är möjligt att slipa dessa luckor med fanér på masonitskiva. Men det kanske går att slipa och spackla fanér?
    Jag frågade min man och han sa att de beror på vilken sorts fanér det är och vilken färg man ska ha sen. Tror du gör bäst i att prata med någon som verkligen kan.

Jag blev helt lost nu när min man försökta förklara...
  • diz

Ja, det är nog bäst. Tack för era svar

• jenn06

det vi hade vara masonit skiva med ett tunt bok fanér framför, slippade fint med en slipmus och inte så grovt pappaer...

Svar på tråden Köksrenovering med kantstötta luckor