• Minikatt

Istället för matlagningsgrädde?

Har helt fastnat i matlagningsgrädde-träsket, använder det i såser, grytor osv. Håller nu på att göra en matlista för 2 veckor framöver och skulle räkna ihop hur mkt grädde som skulle gå åt... fick det till nästan 2.5 liter! Vad kan man använda istället? Vill ju ha den gräddiga smaken men jag blir lite trött på att använda grädde JÄMT. Förslag?

• Svar på tråden Istället för matlagningsgrädde?
  • Solskensmor

Jag tycker ju inte att nånting egentligen går att jämföra med grädde, det blir ju allra godast. Jag brukar använda turkisk yoghurt, men inte är den som grädde inte...

• Minikatt

Men när man göra t.ex. brun sås, kycklinggryta, korvstroganoff, använder ALLA matlagninsgrädde? Vad använder ni annars?

• Sencha
    Minikatt skrev 2009-02-16 11:26:13 följande:
    Men när man göra t.ex. brun sås, kycklinggryta, korvstroganoff, använder ALLA matlagninsgrädde? Vad använder ni annars?
    I en brunsås använder jag oftast inte grädde. Jag använder stekskyn (eller möjligen en buljingtärning) och reder av med mjöl. Ska det vara lyxigt så tar jag en liten slatt grädde.

Kycklinggryta blir jättegott på den sås som blir av att paprika, lök och ev palsternacka får koka mer eller mindre sönder. (Ev reda med lite mjöl om det blivit för mycket vätska.)

I stroganoff använder jag grädde och mjölk.
    Januari 2009: storebror har fyllt 5 år, lillebror har fyllt 6 månader
  • CosmicCat

Istället för matlagningsgrädde kan man ju använda vispgrädde och mjölk. Dvs späda vanlig vispgrädde med mjölk för att den ska bli magrare. Det blir framförallt väldigt mycket billigare än att köpa matlagningsgrädde.

Vet att det inte riktigt var svar på din fråga, men ändå ett tips.

• Minikatt

Sencha skrev 2009-02-16 11:29:31 följande:

I en brunsås använder jag oftast inte grädde. Jag använder stekskyn (eller möjligen en buljingtärning) och reder av med mjöl. Ska det vara lyxigt så tar jag en liten slatt grädde. Kycklinggryta blir jättegott på den sås som blir av att paprika, lök och ev palsternacka får koka mer eller mindre sönder. (Ev reda med lite mjöl om det blivit för mycket vätska.) I stroganoff använder jag grädde och mjölk.
    Det där med att reda är inte jag så bra på, blandar man bara mjöl o vatten?
  • Minikatt
    CosmicCat skrev 2009-02-16 11:31:14 följande:
    Istället för matlagningsgrädde kan man ju använda vispgrädde och mjölk. Dvs späda vanlig vispgrädde med mjölk för att den ska bli magrare. Det blir framförallt väldigt mycket billigare än att köpa matlagningsgrädde. Vet att det inte riktigt var svar på din fråga, men ändå ett tips.
    Smart! Hur mkt späder du då? Hälften hälften? Eller ännu mer mjölk?
  • konkelbär

Man kan strunta i grädden. Tycker man att det blir för rinnigt kan man använda maizena eller vanligt mjöl.

• Sencha
    Minikatt skrev 2009-02-16 11:33:12 följande:
    Sencha skrev 2009-02-16 11:29:31 följande: Det där med att reda är inte jag så bra på, blandar man bara mjöl o vatten?
    Japp, mjöl och vatten i en redningsbägare som man skakar, eller så rör man ihop det i en skål. Häll ner det i vätskan i grytan under vispning och låt sedan koka en liten stund.

Till sås räknar man med ca ½ msk mjöl per dl vätska/sås.
    Januari 2009: storebror har fyllt 5 år, lillebror har fyllt 6 månader
  • Alicat

enklast är att toppreda med maizenaredning upptäckte jag när jag hade en glutenallergiker i huset.. bara att ösa på tills konsistensen är bra. klumpar aldrig.

jag kör aldrig med matlagningsrädde, antingen mjölk eller vispgrädde eller en blandning..

Svar på tråden Istället för matlagningsgrädde?