• mortill31980

Åka skidor i 8:e-9:e veckan?

Vågar man det? har inte åkt på 3 år...kommer säkert att falla. Ska man avstå åkandet,eller vad säger ni?

• Svar på tråden Åka skidor i 8:e-9:e veckan?
  • mortill31980

jag det blir nog att avstå.... för ramlar gör man ju....vet inte hur stor risken är för missfall...men det är bäst att undvika att det kan hända.

• YokohamaNr2

Jag hade inte avstått, du kan ju ramla var som helst, ta det lungt istället och njut för sen blir det inte skidåkande av på ett bra tag framöver

• AlvaLovisa

I v 8-9 kan man egentligen inte göra något för att orsaka ett missfall (förutom rökning etc). Fostret är ju knappt som en ärta i storleken och ligger och flyter i en massa vatten så att skada det genom yttre påverkan är väldigt svårt. Jag skulle ha åkt, men tagit det försiktigt, för det är inget vidare att ligga på sjukhus med brutna ben samtidigt som man har gravidillamående

• monchichi76

Som jag fattat av barnmorkan ska man leva livet som vanligt. Missfall sker bara om fostret är fel på sen innan..då stöts det ut ändå.
    Så jag skulle nog våga åka..så hårda fall sker ju inte av längdåkning.Slalom ger "farligare" fall..men jag har svårt att tro att det ska göra så man får missfall..

Men du ska göra som du själv känner! Inget roligt att åka om man oroar sig hela tiden..

• mortill31980

Nu gör ni mig velig :0)
    är sugen... och visst,risken att man ramlar på magen är ju inte stor...eftersom baken väger tyngst....
    Tål att tänka på.....
    tack för era tankar ialla fall!

• persikan84

ÅK!! Det är inga som helst problem! Har frågat barnmorskan...Hon sa klart att du ska åka!!

• Britt Blå

Åk människa!! Får du missfall så skulle du ha fått det ändå... Njut av skidåkningen! Har inte avstått under mina graviditeter och ska åka mer denna säsong.
    Njut är mitt råd till dig!

• Suzzie

Jag har planerat in en skidresa sedan tidigare och kommer då vara i vecka 15. Kommer helt klart åka då, har också hört att det inte ska vara någon fara så tidigt!

• Litens mamma

Jag ska snart upp och åka slalom, och jag är i v 11. Iofs så brukar jag inte åka så fort och vilt så att jag ramlar, så jag känner mig rätt lugn, men skulle man ramla så är ju risken rätt liten att man skulle få mf.
    Passa på att åka medans du är så pass smidig så att du kan!

Svar på tråden Åka skidor i 8:e-9:e veckan?