• castillo

missat bönen ?? när ska den bes.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-16 13:22
    salam aleykom

har blivit lite förvirad.

om jag skulle missa en bön vi säger fajr den börjar ca kl halv sex och jag försover mig en tim kan jag be den eller är det försent. läste någon stans att man ska vänta till zuhr innan man ber den för att solen går upp mellan satans horn och samma mellan zuhr och asr att helvetet får sitt bränse då och att mellan maghrib och isha att solen går ner mellan satans horn och att man inte ska be då eftersom dem otrogna böjer sig för satan .

frågade min man men han förstog inte vad jag snacka om.
    någon här som vet hur det är som kan förklara.

vore jättesnällt.

• Svar på tråden missat bönen ?? när ska den bes.
  • NaBas

Salam!

Du skall be den när du vaknar, man skall inte be frivillaga böner under den tiden du beskriver att solen går upp mellan satans horn. men ordinarebönerna skall bes även om det anses vara en "olämplig" tid egentligen.
    wallah a3lam( Och Gud vet bäst)

• castillo

okii tack så mycket. blev så förvirad när jag läste det tänkte att jag hade bet fel när jag missar den med en tim eller så när man är ute på väg hem under dec mån då dem va tätt imellan bönerna. man han knappt ut och handla å va nästa böns tid inne.

men tack för ditt svar.

• Oak

Assalamu alaikum

Om man missar bönen så skall man be den så fort som möjligt. Är man ute eller på resa så skall man be vart man än är. Låt oss säga att du är på en marknad och att det är bara 1,5 mellan Asr och Maghrib bönerna. Be där i marknaden, om du räds för att be stående, be sittande. Ibland tänker man "Men jag har inte tvagat mig och där jag är finns inte tillgång till vatten eller till tayammum". Svaret på det, be utan wudo (tvagning) eller tayammum. Det viktigaste är att be bönerna i tid. Muslimer måste planera i en sådan årstid så visst är det problem med att hinna med bönerna. Och Allah vet bäst!

• castillo

Oak skrev 2009-02-16 16:17:03 följande:

Assalamu alaikumOm man missar bönen så skall man be den så fort som möjligt. Är man ute eller på resa så skall man be vart man än är. Låt oss säga att du är på en marknad och att det är bara 1,5 mellan Asr och Maghrib bönerna. Be där i marknaden, om du räds för att be stående, be sittande. Ibland tänker man "Men jag har inte tvagat mig och där jag är finns inte tillgång till vatten eller till tayammum". Svaret på det, be utan wudo (tvagning) eller tayammum. Det viktigaste är att be bönerna i tid. Muslimer måste planera i en sådan årstid så visst är det problem med att hinna med bönerna. Och Allah vet bäst!
    tack för ditt svar och förklaring.

hur ber man sittandes???
  • Oak

mommii

Det var så lite syster!

Be sittande på en bänk, en stol, på bussen, i bilen, ja var du än är. Du börjar med iqama som vanligt (måste nämna det att den är icke obligatorisk för oss kvinnor men helt ok att utföra) sedan takbeerat Al-Ihram (den första takbeer), recitera och sen kommer man till böjningar (ruku och sujud) du gör det genom att böja fram ryggen och huvudet som om du utför sujud och ruku fast inte riktigt, dvs gör dessa böjningar med rörelser medan du sitter. Och så gör du detsamma i de andra raka´aat och sist tasleem, dvs avsluta bönen med islams hälsningen, Assalamu alaikum. Så flexibel och lätt det är Hoppas jag kunde förklara detta på ett begripligt sätt.

• castillo

Oak skrev 2009-02-16 21:00:35 följande:

mommiiDet var så lite syster!Be sittande på en bänk, en stol, på bussen, i bilen, ja var du än är. Du börjar med iqama som vanligt (måste nämna det att den är icke obligatorisk för oss kvinnor men helt ok att utföra) sedan takbeerat Al-Ihram (den första takbeer), recitera och sen kommer man till böjningar (ruku och sujud) du gör det genom att böja fram ryggen och huvudet som om du utför sujud och ruku fast inte riktigt, dvs gör dessa böjningar med rörelser medan du sitter. Och så gör du detsamma i de andra raka´aat och sist tasleem, dvs avsluta bönen med islams hälsningen, Assalamu alaikum. Så flexibel och lätt det är Hoppas jag kunde förklara detta på ett begripligt sätt.
    tack så mycket... förstog precis.
Svar på tråden missat bönen ?? när ska den bes.