• fam kaos

Det här med gammal mat!! Hur kan jag få sambon att fatta???

Jag och sambon är lite oense om det här med gammal mat. Ha tycker att det är helt riskfritt så länge det smakar okej och jag tycker att han själv gärna får äta det om han har lust men att han INTE får ge vår fyraåring och ettåring gammal mat.

Ibland glöms en soppförpackning eller liknande bort och kan då stå nästan två veckor i kylskåpet. Den håller sig som längst ca fyra till fem dagar efter att den öppnats men ÄNDÅ kom precis vår fyraåring och glatt visade att han fått saftsoppa som då visade sig vara två veckor gammal.

VARFÖR ska jag ensam behöva hålla koll på detta när vi båda är vuxna??
    Sambon tycker som sagt inte ens att det är nån grej, han tycker inte att det är nån fara om ungarna äter/dricker gammal mat.

Hur ska jag få honom att ta ansvar för vad han ger dem???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-16 16:11
    Självklart nån eller några dagar men det jag syftar på är TVÅ VECKOR gammal mat som stått ÖPPNAD i kylskåpet till våra SMÅBARN.
    Det är viss skillnad på att vuxna äter gammal mat och att ge det till sina småbarn anser jag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-18 10:56
    Tänkte inte på att allt måste förtydligas till minsta microskpoiska detalj när det gäller FL.

Nej kära miljömedvetna Fl:are, jag menar int att maten ska slängas eller blir dödligt giftig DAGEN EFTER utgångsdatum ELLER ÖVERHUVUDTAGET att man dör av att äta den.
    Allt jag sa var att jag inte ville att våra småbarn äter två veckor för gammal mat men av folks reaktioner att dömma inser jag att det hos de flesta bara är att skära bort de mögliga delarna och äta resten.
    Dock kommer jag aldrig att resonera så när det kommer till små barn.

• Svar på tråden Det här med gammal mat!! Hur kan jag få sambon att fatta???
  • Lussekatten87

Dina barn kan ju få matförgiftning!
    Ta ett snack med karl nu

(¯`°?.¸ ♥ Väntar 2:an! BF 31/7 - 09 ♥ ¸.?°´¯)
  • fam kaos
    Svar på #1
    Jag HAR tagit ett snack med honom, typ hundra ggr, hjälper inte.
    Alltså det är inte möglig mat, den är bara alldeles för gammal, efter utgångsdatum, stått öppnad i kylen jättelänge m.m m.m
  • Lussekatten87

Men vad irriterande!!!

Jag hade blivit galen!Ta initiativet du och städa kylen flera gånger i veckan och kolla igenom datumen!Och släng gammalt,försök få honom att göra det också.

Äter han själv den gamla maten?Annars kan du ju servera honom en "gammal" måltid...

(¯`°?.¸ ♥ Väntar 2:an! BF 31/7 - 09 ♥ ¸.?°´¯)
  • fam kaos
    Svar på #3
    Det är ju just det, han själv äter den, han tycker att så länge den smakar någorlunda går den att äta och det tycker inte jag när det gäller barnen.
    Jo jag kan ju självklart städa kylen själv flera ggr vecka men det känns så retligt då vi båda är vuxna och jag tycker det är självklart att även han ska kunna ta ansvar för vad barnen får i sig.
  • LindaRebecka

Jag drack mjölk som gick ut 2Feb igår. Den var visserligen oöppnad (innan jag drack :P) och vi har svinkallt kylskåp.. Men den smakade som vanligt! :)

Kan vara för att kylskåpet är otroligt kallt (gurkan fryser..)
    Men ja.. Tycker alla är så överdrivna med bäst-före saker. De skrver ju;
    1. Bäst före = kan funka även efter.
    2. Med marginal (alltså, se 1.)

• Gräddis

Alltsa, man ska ta "bast fore"-datum med en nypa salt eller tva. Som sagt maste de skriva ett datum for att slippa klagomal osv och varor ar oftast atbara nagra dagar efter datumet. Men tva veckor gammal mat hade jag nog inte gett till mina barn. Dessutom kan mat somm "fortfarande smakar bra" anda innehalla farliga bakterier. Kanske du kan ta med din man till vardcentralen och hora deras asikter om ert barns basta?

• LeWi

Jag ställer mig nog på din sambos sida faktiskt.
    "Bäst före" datum är inte heliga. Maten håller i princip alltid längre än vad som står på paketet just för att livsmedelföretag inte kan riskera att maten blir dålig innan bäst före datumet.
    Vi slänger tonvis med mat som det inte är något fel på alls enbart för att datumet har gått ut. Fruktansvärt slöseri!

Titta, lukta, smaka - ser det ok ut, luktar det ok och smakar det ok så är det ingen fara att äta. Den principen lever vi efter!

I reject your reality and substitute my own.
  • mamma2004

LeWi skrev 2009-02-16 14:31:35 följande:

Jag ställer mig nog på din sambos sida faktiskt. "Bäst före" datum är inte heliga. Maten håller i princip alltid längre än vad som står på paketet just för att livsmedelföretag inte kan riskera att maten blir dålig innan bäst före datumet. Vi slänger tonvis med mat som det inte är något fel på alls enbart för att datumet har gått ut. Fruktansvärt slöseri! Titta, lukta, smaka - ser det ok ut, luktar det ok och smakar det ok så är det ingen fara att äta. Den principen lever vi efter!
    Jepp så resonerar jag också! Fast här hemma är det maken som är åt andra hållet, han slänger gärna när datumet gått ut. Men han har också börjat acceptera lite mer nu.
  • skorpionen80

Är sambon matförgiftad ofta? Annars är det nog lugnt ;) Så länge det luktar och smakar som det ska är det innan fara. Har själv råkat smaka på juice som stått alldeles för länge enligt datumet, med den smakade normalt.

• systersandra

Jag anser att det är befängt att slänga mat bara för att datumet har gått ut,man ska ju lukta och smaka.
    Har alltid gått på detta och aldrig blivit sjuk.
    Det var ju för inte så länge sedan på tapeten detta där man alarmerade att vi slängde alldeles för mycket mat och för att bäst före datum gått ut behöver det inte betyda att ma ninte kan äta det.
    Bäst före betyder att det är bäst före,inte att det inte går att äta efter.
    Har ätit creme fraiche som är två veckor gammal (ofta) smakar inget annorlunda och har som sagt aldrig blivit sjuk.

Svar på tråden Det här med gammal mat!! Hur kan jag få sambon att fatta???