• Culete

Hur gör ni plankstek?

Jag har fått plank men aldrig gjort detta själv tidigare.
    Ge mej era recept och erfarenhetsråd - jag vill lyckas väl! =)

• Svar på tråden Hur gör ni plankstek?
  • Mozarts Nachtmusik

först bränner du in planken =)

pepparbiff, brynt i panna först.
    potatismos med ost och ägg i .
    tomathalva
    lägg kött i mitten, mos runt o tomat i hörnet.
    gratinera varmt! tills de får fin färg.

på med bearnaise sen o smaska =)

åt de senast på alla hjärtan =)

Kom ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra
  • JuliaåRonjasmammis

Ja, bränna in plankan först är viktigt!

Jag brukar steka ordentliga biffar av t ex rostasfil'e eller rostbiff(eller oxfil'e om man lyxar), krydda med salt och nymalen svartpeppar, inte steka för länge, bara så de tar färg.

Jag gör egen potatismos på kokt, mjölig potatis, pressar först med mospress och stöter sen med potatisstöt. Blandar i smör, mjölk och värmer på under omrörning. Ta av moset från plattan, rör i 2 äggulor samt lite riven ost.

Spritsa moset runt kanterna på plankan, halvera tomater och lägg i "gropen".Om man vill kan man strö lite ost över tomaten. Lägg på köttet i mitten. Sen brukar jag linda bacon runt antingen kokta haricotverts eller sparris och lägga bredvid köttet.

Sen gratinera tills det blir lite brunt, och så brukar vi ställa fram bean, så att alla får ta så mycket/litet de vill!

Gaaah, så hungrig och sugen jag blev nu!! Lycka till!

• Culete

Tack! Låter härligt och jag vill testa nu, nu, nu men skall hålla mej liiite till. Men - hur bränner man in plankorna?

• JuliaåRonjasmammis

Det brukar stå på förpackningen, har jag för mig. Men, om jag kommer ihåg, så ska man olja in dem och sen "bränna" i ugnen på hög värme, typ 250. Fast jag kan ha fel, längesen vi gjorde det.

Nån annan som vet, kanske?

• Culete

Mh, jag fick mina utan förpackning (från svärmor, hon hade hemma men använde dem aldrig - oanvända, så inte inbrända sen tidigare)...

• JuliaåRonjasmammis

Tror de finns att köpa på Coop Forum. Du får gå dit och titta, eller kolla på t ex Duka och Cervera, de har också.

Svar på tråden Hur gör ni plankstek?