• Rosa Bubbelgum

    Vaginalt ultraljud med kontrast insprutad i äggledarna....

    Vaginalt ultraljud med kontrast insprutad i äggledarna.Är det någon som har gjort en sådan undersökning. Jag ska göra det nu på fredag och är jättenervös. Jag skulle ta voltaren 1 timme innan jag skall till Gyn för att musklerna ska vara mer avslappnade. Sedan så skulle de sätta en kateter på livmodertappen och sedan spruta in kontrast för att kunna se hur det ser ut i äggledarna, efteråt så skulle jag börja äta en pencilinkur i förebyggande syfte för att slippa få infektioner.
    Jag går på en barnlöshetsutredning efter jag har haft 3 missfall på raken. Jag har fått en hormonrubbning efter dessa missfallen har det konstaterats så nu har jag fått primolut nor utskrivet för att få igång mensen och den har kommit nu så på torsdag ska jag även börja med att äta pergotime.

  • Svar på tråden Vaginalt ultraljud med kontrast insprutad i äggledarna....
  • Kiickan

    Jag har gjort en sån undersökning, inget du behöver vara orolig för.
    Det känns som mens-smärta.
    Det "onda" är över på MAX 1 minut.
    Men det är olika från person till person.

  • Rosa Bubbelgum

    Tack för svaret men man blir ju lite nervös när sköterskan berättar hur det går till. Ja det hette äggledar-undersökning. Vet du vad de tittar efter vid en sådan undersökning? Genomflödet?

  • smultronbål

    Du behöver absolut inte vara orolig. Vissa kan känna obehag en kortare stund, typ som mensvärk.
    Jag kände absolut ingenting förrän de sprutade in sockerlösningen i äggledaren, då kändes det lite spänt (eller hur jag ska förklara).
    Om man slappnar av, tror jag, att det känns mindre.
    Lycka till!

  • Rosa Bubbelgum

    Tack så mycket.
    Har ni ätit antibiotika efter era undersökningar? Sköterskan sa att de alltid gav det efter en sådanhär undersökning pga att vi vill ju inte ha någon inflammation just när vi ska försöka skaffa barn.

  • Kiickan

    Jag fick inte nån antibiotika.
    Men jag har hört att vissa får det.
    Så det är ju bara bra!

    Ja, dom tittar så du inte har nåt stopp i dina äggledare.

    Så slappna av så ska du nog se att det går bra
    Lycka till!

  • Lúthien Inglorion

    Det kommer gå jättebra! Jag har gjort en sån och även kontraströntgen. På första undersökningen gjorde det jätteont på mig men tror att mina äggledare krampade för de var stopp i ena och lite passage i den andra. På kontraströntgen gjorde det inte alls ont och då konstaterades det att det var fri passage i båda. Försök slappna av så ska du se att det kommer går fint. Jag fick en antibiotika tablett i förebyggande syfte.


    Dum spiro, spero
  • Himlan77
    Svar på #7
    Hej! Jag gjorde genomspolning igår, och läkaren kunde inte konstatera totalt stopp, men att det var liten passage i alla fall. Menar du att du fick göra om det en gång till och det var fri passage då? Jag hade skitont hela tiden och fick ligga med tenser efteråt.. =/ Måste ta reda på mera, känner jag...
  • Lúthien Inglorion
    Himlan77 skrev 2009-02-17 17:12:43 följande:
    Svar på #7Hej! Jag gjorde genomspolning igår, och läkaren kunde inte konstatera totalt stopp, men att det var liten passage i alla fall. Menar du att du fick göra om det en gång till och det var fri passage då? Jag hade skitont hela tiden och fick ligga med tenser efteråt.. =/ Måste ta reda på mera, känner jag...
    Jag gjorde om det i och med en misslyckad operation, då de skulle kolla så att inte den blockerade äggledaren var vätskefylld. Då fick jag göra en kontraströntgen och hade hur bra passage som helst i båda. Så jag är lite skeptisk till sk "spolning" då äggledarna ofta kan krampa. Vid en kontraströngen så röntgar de äggledarna samtidigt som vätska sprutas in, då ser de lätt som en plätt om det är passage eller inte. Vid en "spolning" så har de svårare att se.
    Dum spiro, spero
  • Rosa Bubbelgum

    Tack för era svar nu är jag lite lugnare. Jag ska ju inte genomgå någon spolning av äggledarna utan de ska bara titta på dem hur de ser ut därav kontrasten.

Svar på tråden Vaginalt ultraljud med kontrast insprutad i äggledarna....