• Faith02

Bästa kompis med dåligt inflytande på min dotter

Jag har en dotter som fyller 7 i maj och jag gillar inte hennes bästa kompis som går i samma klass. Kompisen är inte en bra kompis och hon lär min dotter dumma saker. Hon har sparkat min dotter i magen, lärt henne ord som "knulla", hon har tydligen en pojkvän, är dominerande och vill inte att min dotter ska leka med andra än henne. Jag har pratat mycket med min dotter om det här och näst intill tjatar om hur viktigt det är att ha bra och snälla kompisar och att kompisar som slåss eller ska bestämma jämt inte är bra kompisar. JAg vet inte vad jag ska göra!!!

Jag är jätteorolig att min dotter till slut kommer hamna snett pga den här kompisen och jag vill att hon ska sluta leka med henne. Samtidigt känner jag att det är fel att gå in som en diktator och bara bestämma att hon inte får leka med henne längre, de går ju i samma klass också. Har någon haft samma/liknande problem som jag och hur har ni hanterat det? Snälla kom med råd!!!

• Svar på tråden Bästa kompis med dåligt inflytande på min dotter
  • Jamson

Kan du inte be dottern ta hem kompisen så att du har lite uppsikt över vad som händer?
    När kompisen uppför sig illa får du bryta in och tillrättavisa lugnt och bestämt och tala om hur man ska bete sig.
    Antingen blir det inte lika kul för henne att leka med din dotter eller så kanske hon lär sig något?

• Kya

du har en sex-åring dotter och oroar dig redan... det är bra med föräldrar som tänker lite framåt, men det här kanske är att ta i? du är en curling-morsa, som det kallas och det är såklart av kärlek till barnet/barnen men oroa dig inte så mkt.

ditt barn måste få göra egna misstag, och få lära sig av dom. hur kan hon nånsin lära sig att det finns barn som är elaka, och mindre bra kompisar än av erfarenhet?

slappna av och lita på att din tjej "gör slut" med den andra tjejkompisen när hon har fått nog.

27/10-08 föddes vår älskade Filip
  • the M Bitch

Jag förstår din oro. Min 6-åring är bästis med en grannflicka som har en hel del övrigt att önska när det gäller beteende.
    Jag löste det lite smidigt genom att välja en annan skola till min tjej än den grannflickan skulle gå i. Nu har min tjej en bästis på skolan och träffar bara grannflickan några gånger varje vecka, men de är fortfarande bästisar (de också )

Jag var också orolig för hur det skulle bli när de växer upp, med tanke på att grannflickan redan nu tuggar på fimpar å beter sig som en tonåring. Nu hoppas jag på att min tjej ska få gott inflytande från annat håll och påverka grannflickan positivt. Vi pratar också mycket i vår familj om etik och moral och hur man beter sig mot andra.

• Älfva

Min sons nära vän var mycket strulig ett tag. Då pratade jag med min son om det. Min son gick och berättade själv för den andra pojken om att han inte gillade hur han höll på. Om det fortsatte kunde dem inte leka längre. Den andra pojken har faktiskt lyssnat och lugnat ner sig.

• Faith02
    Svar på #3
    Nu har ju jag oturen att de redan går i samma klass, men jag har faktiskt funderat på om hon kanske ska byta klass. Fast å andra sidan kan ju det få negativa konsekvenser också. Jag har insett att jag i min uppfostran fokuserat väldigt mycket på att lära min dotter att vara en bra människa mot andra och kanske ägnat mindre energi åt att lära henne att stå på sig själv och inte låta kompisar köra med henne. Jag får helt enkelt prata mer med henne om att det och kanske uppmuntra henne att leka med andra i sin klass. Så får jag hoppas att det löser sig till slut.
  • Post partum

Det är svårt det där. Jag minns att mina föräldrar inte gillade min barndomskompis men jag ville inte lyssna på dem när de sa att jag kanske borde leka med någon annan.

Mitt tips är ändå att ge henne möjligheten att umgås med andra. Prata med någon förälder till andra barn i klassen och hitta på något gemensamt med deras barn kanske? Alltså jag menar inte att du ska prata med föräldrarna om att ni inte gillar dotterns komps utan att du ska föreslå att ni hittar på något med era barn Du kanske även kan låta dottern gå med i någon förening på fritiden så att hon träffar andra barn (tex ridskola, gymnastik, dans eller vad det nu kan vara).

• Faith02
    Svar på #6
    Det är just därför jag inte vill säga åt henne direkt att hon inte ska leka med henne därför att det kan få motsatt effekt. Men jag antar att bästa sättet är som du säger att få henne att leka med andra. Jag har faktikst bjudit hem en annan kompis från klassen som ska komma hem till oss imorgon. Jag både pluggar och jobbar så det är lite svårt att hitta dagar då jag har tid att hämta henne lite tidigare så att hon kan ta med någon kompis hem. Men jag ska försöka få till det oftare nu så att hon hittar andra kompisar att leka med.

Tack till alla för bra råd!!
  • Nana 24

Det där med att ha många och olika kompisar till sätt och helst kön kanske med om det funkar är jätte bra. Vår son är 8 år, han har mängder med kompisar, just i 6-7 års åldern var det ett himla tjat om att olika kompisar skulle komma med hem. Det nyttiga med just det är att de hittar nya och fler vänner. Han har såklart en favorit kompis på fritiden men det är inte samma pojke som han givet leker med i skolan, de är "hemma" kompisar och även om de går i samma klass så leker ofta sonen där med olika kompisar (har jag sett eftersom jag besökt skolan) Så mitt tips med, precis som du redan gjort, är att bjuda hem x antal kompisar och förhoppningsvis så slutar hon då med att umgås med den andra tjejen. När de är hemma hör man ju vad de säger och rycker in och diskuterar vad som är ok eller inte, helt rätt!

• Heahog

När din dotters kompis är elak, då måste du prata med hennes föräldrar. De måste få veta hur ungen uppför sig, för det är inte okej...

Svar på tråden Bästa kompis med dåligt inflytande på min dotter