• Culete

En god fiskgratäng... hur gör ni er?

Snart är det fiskgratäng på menyn men jag är lång ifrån nöjd med min... Så, hur gör ni er och tillåt mej kopiera! =)

• Svar på tråden En god fiskgratäng... hur gör ni er?
  • LJ2

jag gör en vitsås som grund ( smör, mjöl o mjölk) sen har jag i riven ost o citron, salt o peppar.. ibland dill i med..
    lägger fisken i ungsform (jag själv har ej använt torsk på flera år pga utfisket av den, utan pollock, vitling eller annan vit fisk o känner ingen skillnad på torsk o inte torsk, alla gör som dom vill )
    har lite salt o citron över fisken med.. häller över såsen o in i ugn, ca 200 grader (i min ugn, o dom kan ju va lite olika med) brukar sätta in fisken samtidigt som jag sätter på potatisen på spisen, då är det klart samtidigt.. funkar med mos till oxå.. jättegott med rårivna morötter till =)

• October

Sötsur fisk i ugn, 4 pers
    600 g torsk eller liknande vit fiskfilé
    2,5 dl matlagningsgrädde
    1 dl sötsur chilisår (Sweet chili)
    1 msk flytande honung (kan uteslutas)
    ca 1/2 dl teriyakisoja, ev lite mer
    1 gul lök hackad
    2 vitlöksklyftor, hackade
    rågmjöl eller vetemjöl
    salt
    persilja
    ev räkor

vänd fisken i mjölet och salta, i ugnsfast form strö över lök och vitlök. Blanda grädde med de andra blöta ingredienserna. Strö över finhackad persilja,. Gratinera ca 20 min 225 grader mitt i ugn, strö ev över räkor och värm ca 5 minuter till. Servera med t ex ris eller pressad potatis.
    gott gott

• buffybus

gör också en vit grundsås.. och tillsätter då salt, vitpeppar o grillkrydda. sen lägger jag i dill..

lägger fisken i formen o häller över såsen.. in i ugn 40 min sen klart..

jag brukar göra potatis mos till.. man kan ju också spritsa ut det på en plåt o ge dem lite färg i ugn.. potatisen alltså.. mega gott.. (obs: ej pulvermos hehe)

André ska bli storebror i Juli-09
  • Ssofie82

Tar torskblock och lägger i en form. Klickar ut potatismos runt om. Sen tar jag creme fraiche och värmer upp och tillsätter Bong Hummerfond. Häller såsen över torsken och in i ugnen. Ibland lägger jag på lite räkor eller nått annnat gott precis innan gratängen är klar så dom inte blir sega. Super duper gott.

(¯`°?.¸♥ 081211 kom vår älskadeTyra ♥¸.?°´¯)
  • stinky79
    Kinesisk fiskgratäng

Sej eller torsk
    Curry
    Paprikapulver
    Salt
    Citronpeppar

Lök
    Tomat
    Riven ost

Matlagninggrädde

Skär fisken i skivor, rada ut i smord ugnsform.
    Krydda med salt, citronpeppar och rejält med paprikapulver och curry. (Ska liksom täcka fisken med ett tunt lager)
    Rada ut skivad lök och tomat över hela och häll på matlagningsgrädde så det täcker fisken.

In i ugnen och så strör man över osten när den börjar se färdig ut! Gratinera en liten stund tills osten smält!

Supergott!
    Mamma till Nea född 070207 & Elli född 270908
  • Lykiska

Strimla en purjolök och lägg i ugnsform. Lägg på fiskblock (eller laxfiléer) och lägg tomatskivor ovanpå. Blanda en förpackning matlagningsgrädde med lite chilisås och salt och peppar, häll över fisken. in i ugn, 200 grader i 20 minuter eller så.

• jeno1975

Min bästa!

Ta djupfryst eller färsk fisk. Valfri vit fisk.
    Färdiglaga den nästan i ugn med salt å citronpeppar.
    Koka potatis å gör gött mos! Blanda matlagningsgrägge med räkost och dill.
    När fisken e klar, klicka mos runt om i ugnsfast form. Häll såsen i mitten. Lägg ev över lite ost på moset gratinera i ugn.
    Mumsigt!

• Luttan01

Ta valfri vit fisk, jag brukar köpa fryst fiskblock av nåt slag. Lägg fisken i en ugnsform. Häll krossade tomater runt fisken. Krydda med vit och svartpeppar samt salt. Sen häller du på cream frech med smak av Soltorkade tomater och fetaost (finns på Willys). In i ugnen men det i ca 35 min (tiden beror på hur mycke fisk du har). Servera med kokt potatis och sallad *mums*

Tom våra lite kinkiga barn äter detta

• LJ2

jeno1975 skrev 2009-02-17 22:06:29 följande:

Min bästa! Ta djupfryst eller färsk fisk. Valfri vit fisk. Färdiglaga den nästan i ugn med salt å citronpeppar. Koka potatis å gör gött mos! Blanda matlagningsgrägge med räkost och dill. När fisken e klar, klicka mos runt om i ugnsfast form. Häll såsen i mitten. Lägg ev över lite ost på moset gratinera i ugn. Mumsigt!
    ungefär hur mycket matlagningsgrädde har du o hur mycket räkost i förhållande till det?
  • jeno1975

LJ2 skrev 2009-02-17 22:46:08 följande:

jeno1975 skrev 2009-02-17 22:06:29 följande:
    ungefär hur mycket matlagningsgrädde har du o hur mycket räkost i förhållande till det?
    2-3 dl grädde och en halv tub räkost.
  • annzah

Den enklaste jag gör är den som mamma gjorde när jag var liten, innehåller tyvärr ett halvfabrikat, men det kan man väl bjuda på ibland när det ska gå fort ;)

Vit fisk i en ugnsform - brukar bli pollock eller sej eller så för mig, Smögensås över och sedan potatismos i en "krans" runtom. In i ugnen tills det ser klart ut... kanske 45 minuter eller så. Räkor är gott att lyxa till det hela med, men kom ihåg att de inte får koka!

• Catja3

Jag gjorde den här i förrgår och den uppskattades av hela familjen.

4 port.

700 g vit fisk (kolja, torsk, lubb, du tar det du har)
    citronpeppar

Smör
    3 msk Mjöl
    5 dl Mjölk
    Dill
    1 tsk hummerfond
    Räkor

Riven ost
    Potatismos

Tillaga fisken med citronpeppar i en ugnssäker form (folie över) i ca 15 min på 200 grader.
    Under tiden fisken är i ugnen gör du såsen. Smält smöret, vispa i mjölet och sen mjölken. Koka i 3-5 min. I med dill, hummerfond och räkor. Salta och peppra efter smak.
    Ta ut fisken, häll över såsen och klicka ut potatismos runt formens kanter. Strö riven ost över och in i ugnen igen. 250 grader i ca 10 min eller tills gratängen fått fin färg.

• zika

Vit fisk som jag kryddar med citronpeppar
    Blandar grädde, chilisås, färsk dill och häller över. Eventuellt lite riven ost på.

• Dodisens mamma

min latmansfiskgratäng går till såhär

Det jag brukar ha i är följande...

*Tex. Alaskan pollock. Går såklart bra med all sorts fisk.
    *Någon halvfabrikat fisksås finns ju några olika.
    *Potatismos antingen egengjord eller pulver beror på hur trött man är den dagen men helst ska det ju vara egengjord.

Lägg fisken i mitten av en ungsform
    spritsa potatismoset runt/över fisken
    vispa ihop sås och häll i mitten sen in i ugnen.

oj nu såg jag att nån redan gör liknande men när jag ändå skrivit allt så lägger jag in mitt med

Svar på tråden En god fiskgratäng... hur gör ni er?