Recept på kavlat socker/ sockermassa till tårtor
som rubriken lyder. Jag skulle vilja göra mitt eget vita sockertäcke till en tårta. Hur göra och vad ska man tänka på?
som rubriken lyder. Jag skulle vilja göra mitt eget vita sockertäcke till en tårta. Hur göra och vad ska man tänka på?
Sugarpaste
1msk gelatin
0,6dl kallt vatten
1,25dl glucos eller vit baksirap
1msk glycerol (finnas att köpa på apoteket)
2msk vegetabiliskt fett, tex.cocosfett
ca 20dl florsocker (skiktat)
ev färg
Satsen räcker till att täcka en tårta på 25 x 10 cm hög
Blanda gelatinet och det kalla vattnet. Låt stå tills det tjocknat.
Placera blandningen i vattenbad och hetta upp tills allt lösts upp. Tillsätt glukosen och glycerolen, blanda väl.
Rör i det vegetabiliska fettet och just innan det smält helt, dra bort från värmen, och tillsätt
Låt blandningen svalna tills den är finger varm.
Häll nu 10dl florsocker i en annan bunke och forma till en brunn. Häll den fingervarma blandningen i brunnen och rör med en träslev, blanda successivt i resterande florsockret tills kladdigheten försvinner. Fortsätt knåda tills sugarpasten är len, följsam och inte fastnar på händer.
Om sugarpasten är för mjuk, tillsätt mera florsocker, känns den för hård, mer vatten (en droppe i taget).
Använd sugarpasten direkt eller förvara den i en lufttätburkbytta i svalen. När man ska använda den igen så ta fram den och knåda den mjuk igen.
När sugarpasten ska berbetas för det lättast om man punrat underlager med antigen maizena eller florsocker.
När jag gör sugarpaste brukar jag ta lite mindre florsocker än vad som står i receptet, samt att jag brukar ha i lite mera glycerol, tycker den blir lite smidigare då.
Samt jag brukar alltid använda mig av cocosfett, samt använder mig nog mest av vit baksirap