• Eja79

Giftemål mellan kristen och muslim

Jag och min sambo planerar att gifta oss ganska snart. Han är från Egypten och är muslim, så han vill gifta sig i en moské innan vi gifter oss i rådhuset.
    Är det någon som vet hur det går till när man går till en iman för giftemål?Några särskilda papper eller annat som behövs? Jag är kristen, har det någon betydelse?

• Svar på tråden Giftemål mellan kristen och muslim
  • JTA

Om du är kristen, varför vill du då inte gifta dig i kyrkan?

• ummAmira

Enligt Islam så är Guds hus där man ber..alltså en kyrka eller synagogga är också Guds hus då man ber til samma Gud.Men en bra ide kan vara att hyra en lokal och be sheiken komma dit istället så får ni båda som ni vill.Det är ett slags kontrakt som behövs hör med er moske dom vet..där det står att ni kommer vara varandra trogna osv..sen kan ni lägga till eller stryka det ni vill från kontraktet.

• pindile

vet inte hur det "egentligen" ska gå till"jag är gift med en muslim, fast vi har ej gift oss religöst, utan bara i stadshuset,
    min syster är gigt med en muslim från ett annat land och hon konvererade innan bröllopet, fast det var mest för att föräldrarna skulle låta henne bo med honom och dom innan bröllopet. de blev liksom förlovade samtidigt....
    men att de krävde det tror jag beror mer på deras kultur än ngt annat.
    jag har läst delar av koranen, och så vitt jag kan se så gör de ingen skillnad på muslimer/kristna/judar.så då borde det ju bara vara att gifta sig

• Oak

Eja79 skrev 2009-02-16 21:34:00 följande:

Jag och min sambo planerar att gifta oss ganska snart. Han är från Egypten och är muslim, så han vill gifta sig i en moské innan vi gifter oss i rådhuset. Är det någon som vet hur det går till när man går till en iman för giftemål?Några särskilda papper eller annat som behövs? Jag är kristen, har det någon betydelse?
    Enligt islam får muslimska män gifta sig med kvinnor från bokensfolk (kristna och judinnor) om dessa kvinnor är troende och ärbara, dvs kvinnor som tror på Gud och på Hans profeter och som inte har haft sex utanför äktenskapet.

[koranen 5:5] Denna dag har all god, hälsosam föda blivit tillåten för er; och födan hos dem som fick del av uppenbarelsen [i äldre tid] är tillåten för er och er föda är tillåten för dem. [Ni får ta till hustrur] ärbara kvinnor bland de troende och ärbara kvinnor bland dem som före er fick del av uppenbarelsen, sedan ni gett dem deras brudgåva, för att leva med dem i ett regelrätt äktenskap, inte i ett löst förhållande eller en hemlig förbindelse. Om någon förnekar tron skall alla hans strävanden gå om intet och i det eviga livet kommer han att stå som förlorare.
  • Free Spirit

Oak

Men hva hvorfor får inte muslimske kvinner gifte seg med kristen/jødiske menn?

• Oak

Free Spirit skrev 2009-02-18 09:44:03 följande:

Oak Men hva hvorfor får inte muslimske kvinner gifte seg med kristen/jødiske menn?
    För att det är ett påbud.
  • Free Spirit
    Oak skrev 2009-02-18 10:16:08 följande:
    Free Spirit skrev 2009-02-18 09:44:03 följande: För att det är ett påbud.
    Ja sikkert, men begrunnelsen/justification jeg ville ha.
  • oOHalalOo

Free Spirit

Du har frågat det här förut har du inte? Ett par gånger? Är du möjligtvis minst lika glömsk som jag är?

I Islam så har Allah ärat den muslimska kvinnan och givit henne många rättigheter och har gjort det lätt för henne, genom att inte tillåta henne att gifta sig med en icke-muslimsk man. Det är mannen som är överhuvudet i den muslimska familjen, och han sätter henne inte i en sådan situation som en icke-muslimsk man kan göra.

En icke-muslimsk man kan tycka att även hans fru ska arbeta för att bidra till familjens uppehälle. En muslimsk man kan inte ställa såna villkor, eftersom han vet att det är hans ansvar att försörja familjen. Hon behöver inte laga mat som är haram (otillåten) för henne. Alkohol kan förekomma i ett hem med en icke-muslimsk man, vilket hon lär anse är lika otillåtet det. osv. Små vardagliga ting som kan blir tunga att bära, när äktenskapet går ut på samförstånd och att samarbeta för att skapa harmoni.

• Oak

Tack för svaret Halal! Ja jag minns också att du besvarade samma fråga hon ställde innan.

• Free Spirit
    oOHalalOo

Har sikkert frågade tidligere..og inte fått tifredstillende svar..

Men det du svarer her er jo vetigt ut fra Islams lære.

Men om en muslimsk mann er gift med en kristen kvinne tex så må hun lage mat som inte er haram til mannen? Men vi ikke det bli det samme for den muslimske kvinnen?

Kristne drikker inte mer alkohol en muslimer.
Svar på tråden Giftemål mellan kristen och muslim