• Shabby Chique

Kan man under graviditeten"känna" på sig att något inte är som det ska?

Jag ska om någon vecka föda mitt första barn. Jag läste i en bok igår om en kvinna i 30 års åldern som fött en dotter med downs syndrom. Hon påstod att hon kände på sig att dottern hade DS. Vidare berättade hon att hon inte haft samma kännsla när hon födde sitt andra barn som inte hade DS.

Ni som har fött barn med Downs Syndrom, har ni kännt på er att ert barn har haft DS? Fick ni några tecken på att det kunde vara DS?

Jag blev genast hemskt orolig, efterom jag många gånger funderat över hur min flicka i magen är och har det. Tanken På DS har slagit mig, innebär det då att hon har det?

• Svar på tråden Kan man under graviditeten"känna" på sig att något inte är som det ska?
  • Ula

Nej det tror jag inte. De flesta oroar sig väl för olika saker utan att barnen får det i alla fall. Mina fick i alla fall inga funktionshinder och ja, jag oroade mig.

• Shabby Chique

Någon som har fått ett barn med Ds, som känner igen sig?

• Rubia

Nej, nej, så funkar det inte. En del av oss har "känt på sig nåt" och en del har det inte.... Och i ärlighetens namn - visst, jag var orolig när jag väntade min andra son som visade sig ha DS, men jag var hysteriskt orolig med mitt första barn också. Som inte visade sig ha DS. Med mitt tredje barn var jag också orolig, inte för DS eftersom jag gjort FVP, men för allt annat man ändå kan ha eller vad som kan gå fel... Eftersom jag fick ett barn med DS vid min andra graviditet och jag var orolig så skulle man ju kunna påstå att jag "kände på mig nåt". Men jag var ju orolig första och tredje gången också och de gångerna gick det ju "bra" och jag kände alltså på mig fel. (Skriver "bra" eftersom jag inte betraktar min son med DS som något "fel" egentligen.) Så visst kan du få ett barn med DS (det kan ju alla), men sannolikheten för det är väldigt låg skulle jag vilja påstå. Man blir så där nojig i slutet på graviditeten, "tänk om det blir si och tänk om det blir så", "vad har jag gett mig in på", "det här klarar jag aldrig, och blir det si så klarar  jag det absolut inte". Du fixar det här, hur det än blir - och det kommer att bli så bra så bra!

Mamma till Axel -01, Anton -04 (DS), Astrid -06
  • Shabby Chique

Rubia:

Förutom att du har varit orolig i alla dina 3 graviditeter, fanns det något annat tecken på att din son Anton hade DS?

• Shabby Chique

Vidare läste jag på en annan trån har på FL, där flera mammor till barn med DS hade känt på sig att deras barn hade DS....

Vill gärna gå in djupare på detta och reda ut vad och hur man kännt. Kvinnan som jag läste om i boken igår, menade också att hon under hela sin graviditet med DS tjejn mådde psykiskt illa, men fysistkt ok och hon gick bara upp 10 kg i vikt.

Något som känns igen?

• 4u2

Shabby Chique skrev 2009-02-16 22:28:27 följande:

Kvinnan som jag läste om i boken igår, menade också att hon under hela sin graviditet med DS tjejn mådde psykiskt illa, men fysistkt ok och hon gick bara upp 10 kg i vikt. Något som känns igen?
    Absolut inte, har inte varit särskilt orolig med något av barnen.
    mådde psykiskt lika bra med DS. barnet som med de andra och fysiskt var jag lika skruttig, med enorm foglossning, med alla tre sista barnen.Är väl inte speciellt orolig av mig annars heller.
  • Röda

Jaså, det är DS-trollet som jagar dig. Passade du inte på att kolla DS när du ändå kollade kön?

• Rubia

Nej, det fanns ingenting som indikerade DS. Ingen av BM såg heller att han hade DS så han var lite otypisk min lille rare gosse, ammade direkt och skrek och gapade och hade sig. Just som sina syskon. Jodå, jag vet att BM inte får säga något etc etc etc, men nu pratade jag faktiskt efteråt med de BM jag hade under förlossningen och de sa att de faktiskt inte sett någonting som tydde på något annorlunda. En parentes i sammanhanget.

Shabby Chique skrev 2009-02-16 22:24:56 följande:
    Rubia: Förutom att du har varit orolig i alla dina 3 graviditeter, fanns det något annat tecken på att din son Anton hade DS?
  • Rubia
    Shabby Chique skrev 2009-02-16 22:28:27 följande:
    Vidare läste jag på en annan trån har på FL, där flera mammor till barn med DS hade känt på sig att deras barn hade DS....Vill gärna gå in djupare på detta och reda ut vad och hur man kännt. Kvinnan som jag läste om i boken igår, menade också att hon under hela sin graviditet med DS tjejn mådde psykiskt illa, men fysistkt ok och hon gick bara upp 10 kg i vikt.Något som känns igen?
    Äh, du måste ha viktigare saker att pyssla med när du bara har en vecka kvar till BF. Har tjejen DS så har hon. Jag gick upp 15 kg med mitt första barn, 14 med mitt andra, och 12 med mitt tredje. Mådde utmärkt med mina första två, spydde till v. 20 med mitt tredje. Som sagt alla graviditeter är olika, inklusive de med barn med DS. När man har fått ett barn med DS så är det lätt hänt att man funderar våldsamt mycket på om man gjort något "fel", om man "borde" ha fattat att något var "fel" och det är väldigt lätt att övertolka hur man känt, mått, vad någon sagt etc etc etc. Saker som man inte tänker på eller glömmer av när man fått ett "vanligt" barn. Så gaska upp dig TS och öva på andningen, snart är det dags!
Svar på tråden Kan man under graviditeten"känna" på sig att något inte är som det ska?