• Tida77

Utställning- hur lång tid och vad tänka på?

Vi ska på vår första utställning med vår hund nästa helg. Hade tänkt ta det lugnt och titta på alla andra och se hur det skulle gå till innan det blev vår tur.

Nu är schemat ändrat och vi ska in i ringen FÖRST AV ALLA! Och jag vet ju ingenting!

Vi ska hämta nummerlapp på plats innan. Och så ska de ju kolla vaccination osv, hur lång tid bör jag räkna för det?

Vi ska in i ringen 9.30, räcker det om vi är på plats 8.30 tror ni? (Ska inte kamma lr fixa pälsen lr nåt sånt) Hur lång tid tar det administrativa innan?

Tar även gärna emot tips på vad vi ska tänka på inför utställningen!

• Svar på tråden Utställning- hur lång tid och vad tänka på?
  • Gekan

Jag brukar vara på plats ca 1 1/2 innan vi ska in i ringen. Då hinner hunden lugna ner sig. Har du bur som ska ställas upp, kaffe som ska drickas, provspringa i ringen några varv, träna ståååå framför domarbordet, du ska ju in först så bedömning pågår inte. Rasta hunden och dig själv innan bedömningen börjar.
    Har du en ljus hund ta mörk under del på dig själv, mörk hund - ljus underdel, då syns hunden bättre. Mata inte med godis i ringen, gör det efter bedömningen. Beröm hunden!
    Klipp klor, borsta tänder och rensa öronen innan...
    Glöm inte att ha kul, och lycka till!!!

• Tida77

Tack!
    får man alltså "provspringa" innan, vad bra! varken hunden lr jag har ju varit i en "ring" innan så det kan ju vara bra.
    FÅR man inte ge godis eller BÖR man inte ge godis?
    Är lite rädd att han bara ska springa runt o skälla och glömma bort att ha uppmärksamheten på mig och då kanske jag kan "fånga upp" honom om jag har godis i handen...
    Tänderna är jag lite nervös för, han har lite tandsten (dock fina tänder enl. vet) men jag kan inte ta bort den. Ska höra med en bekant som kan...

Ojojoj, hur ska det här gå... Nervös som sjutton nu. Vem kom på den här idén ;)

tröstar mig med att alla måste ju vara okunniga i början och det är ju ändå "bara" en inoff. så det är kanske ingen katastrof om vi blir diskade eller så... Han är finast o bäst ändå :)

• Gekan

Bra att börja med en inoff, så du ser hur det går till!
    Vad har du för hund? På min första utställning (jag har dalmatiner, som ska trava, dvs jag ska springa)hoppade min ena tutte ut ur BH:n i BIS ringen... Fick springa med ena armen över så det inte skulle synas, sen dess har jag stadiga bh:ar på utställningar.
    Det där med godis i ringen är olika, beror på vad domaren tycker... ge diskret om du måste. Liten pipleksak som distraherar din hund kan funka. Vart är utställningen?
    Är du osäker så finns en ringsekreterare att fråga vad du ska göra, kan va svårt att veta i början om du/ni ska in i ringen igen. Alla är nybörjare nån gång! Självklart har du den finaste hunden med dig hem, oavsett vad just den domaren tycker.

• Tida77

Oj, vad pinsamt! Stadig Bh är noterat ;)
    Jag har en norsk buhund, en mellanstor spets. Pipleksak är bra, bättre än godis faktiskt men jag trodde inte man fick ha det med.
    Kommer inte ihåg nu vad det heter där utställningen är men det är SSUKs jubileumsutställning.

Jag kommer inte kunna ta bort tandstenen innan, tror du det påverkar? Det är inte så mycket och när vi var hos vet. för en månad sedan tyckte hon inte det behövde åtgärdas, men det syns ju ändå tydligt att han har det...

• Tida77

Han blev BIR!!!
    Det var visserligen inte många andra i hans ras med, men ändå! I BIS-ringen gick det ännu bättre, då hade han vant sig lite vid miljön och var lite mer fokuserad. Men då var det ju andra väldigt fina hundar med. Vi blev 11 av 16 raser, så jag är nöjd.

Vi fick följande kritik:
    Maskulin utm. hund och uttryck
    korrekt bett
    bra ögon och öron
    utm. hals över linje
    kropp korr.
    svans utm.
    vinklar bra ben och tassar
    fin päls
    rör sig med utm. steg
    behöver ringträning

Har ju inte läst någon annans och vet ju inte vad de brukar skriva, men det här måste väl vara bra? Nu ska vi ringträna!

• Drakfisk
    Svar på #5
    Det var ju en jättebra kritik! BIR är ju den bästa placeringen man kan få (förutom BIS då förstås), så du ska vara stolt över er jättefina prestation!

Man ska alltid bli glad om man får en kritik som inte innehåller något negativt, för om domaren tycker att något är "fel" med hunden, så brukar det också stå i kritiken.

Nu har ni säkert bra motivation att träna utställning, det kan vara bra att försöka ringträna en kort stund varje dag, och gärna använda speciella kommandon så hunden vet vad det är fråga om. Jag använder t.ex. "position" på min hund när han ska stå (sådär snyggt som de ska göra på utställningar), och då vet han att han ska stå som en staty och stå ut med att jag flyttar tassar och sådär.
  • Tida77

Jag är väldigt stolt över min hund! :D Första rundan vi sprang kändes hemsk, han var ofokuserad, drog i kopplet, hoppade osv, men nästa varv satt det så perfekt som han kan i dagsläget.

Jag har funderat på ett bra "stå" kommando. Vill inte använda just stå eftersom han alltid (nja ok, ofta) sätter sig redan på S:et i Ssssitt. Så jag är rädd att han ska missuppfatta.
    Position kanske funkar, det är ju ett ord man inte använder annars också utan som blir utmärkande för utställningssyfte.
    Tack för det tipset!

Något jag blev förvånad över var att jag endast såg EN förare som flyttade tassar på hela utställningen! Är det olika från ras till ras eller är det för att det var inoff? Såg också bara en i skjorta och kavaj, nästan alla hade jeans och tröja, vardagskläder liksom. Jag hade valt svarta finbyxor och en enkel svart topp, så jag var inte heller så märkvärdigt klädd, men kände mig mer uppklädd än de andra.

Har redan anmält oss till två utställningar till, en i mars och en i maj, så får vi se om vi kanske är redo för en officiell sedan...

• Drakfisk

Vad roligt att du också blivit biten av utställningsflugan! Måste dock varna dig, risken för svåra abstinensproblem om man slutar tvärt är stor

Det här med att flytta tassar beror lite på hunden och handlern. Min hund står själv väldigt snyggt, men ibland kan behöva justera någon tass en eller annan centimeter för att få honom att stå lite extra snyggt. (Kan hända att tassflyttning är vanligare på officiella utställningar där det är vana handlers och mera står på spel).

Klädseln varierar väldigt mellan olika raser (titta på dem som har trimraser som t.ex. pudel nästa gång...), vissa har klänning och andra jeans. Jag brukar ha ett par snygga byxor (t.ex. mörkblåa jeans) och en skjorta/snygg tröja till det. Det kan vara smart att klä sig i färger som framhäver hundens färger, t.ex. ljusa byxor om man har en svart hund. Högklackat är inte att rekommendera, man ska ju kunna springa obehindrat i ringen. Vissa domare gillar att låta ekipagen springa mååånga varv, och man bör klä sig så det inte är något problem.

• Drakfisk

Jag kan förresten tipsa om en ganska bra bok om handling, skriven av Mia Sandgren: 'Handling : att visa sin hund på utställning'
    (säljs på Adlibris för 153 kr, finns säkert också på biblioteket)

Den är en bok om grunderna i handling, vad olika färger betyder på utställning, tips för nybörjaren osv. Den är ingen jätte omfattande bok, utan en ganska tunn men ändå bra handbok som man kan ha nytta av som nybörjare.

• Gekan

Hej igen!
    Och GRATTIS till det fina resultatet!!!!
    Gick ju jätte bra!
    Fin kritik fick han också!

(Vill du se exempel på vad det står i kritiker kan du kolla in på vår hemsida: www.danilo2006.webs.com)

Vilken blir nästa utställning?

Svar på tråden Utställning- hur lång tid och vad tänka på?