• blondie123

tips på att komma hyfsat billigt undan med 20års fest

Hej, Min sambo fyller tjugo och jag tänkte att vi skulle ha en fest för hela hans släkt puls vänner. Men saken är den att vi inte har jätte bra ekonomi och tänkte höra om ni har lite smarta tips man kan hitta på för att inte pengarna ska flyga iväg:)

• Svar på tråden tips på att komma hyfsat billigt undan med 20års fest
  • lunkentuss

Beroende på er relation till gästerna så kan du ju be dom om ca 100 kr var som du lägger på kalaset, maten och så... Det blir ER present till honom :)

• blondie123

Okej.. Ja vi har jättebra relation med hela hans släkt.. Men problemet är att min sambo inte gillar det, det va först min tanke:) men han tycker bjuder man till fest ska man stå för det själv. Men jag funderade på om man det är billigare att laga mat själv elelr beställa mat. Kan man kanske be gästerna ta med sig egen dricka? tex vin o sprit?

himmelsflickan skrev 2009-02-17 10:09:15 följande:
    Beroende på er relation till gästerna så kan du ju be dom om ca 100 kr var som du lägger på kalaset, maten och så... Det blir ER present till honom :)
  • AlvaLovisa

Gör buffé, då kan man ha massa små billiga rätter, och alla blir mätta. Kan t ex göra minipiroger, 2-3 olika sallader, några pajer (ost&skinka/ost&purjo)och lite kallskuret, kycklingspett, fruktspett med ex ananas, mango, persikor och physalis med lite ringlad vit choklad över är jättegott och blir massor av spett för liten slant. Sedan kan du göra två olika såser på crème fraiche (en med och en utan vitlök). Ha en box med vin (el flera beroende på hur många de blir) till maten som ni bjuder på, resten får de ta med själva.

• Pappa G

Det bli ju billigare att laga egen mat. Exempelvis potatisgratäng kostar liten peng, men mättar många.

Självklart kan man ju signalera att alkohol medtages efter eget önskemål.

• blondie123

Okej.. tack så mycket för svaren:) ja tänkte att vi får ta en liten resa till Tyskland och handla box vin. Är ju billigt där. Bor dessutom i skåne så kostar nästan inget att köra dit:) Sen om folk vill ha starksprit får det medtages själv, Jag tänkte skriva på inbjudningarna att det bjuds på vin o öl till maten, önskas annat medtages det själv? Så kan man göra utan att låta snål?

Och potatisgratäng låter bra:) Vad kan man ha till det då? rostbiff? Jag är inte så duktig på det är..Men vill att min sambo ska få en bra dag. Han har ju lämnat all ansvar på mig.

• lunkentuss

blondie123 skrev 2009-02-17 10:12:16 följande:

Okej.. Ja vi har jättebra relation med hela hans släkt.. Men problemet är att min sambo inte gillar det, det va först min tanke:) men han tycker bjuder man till fest ska man stå för det själv. Men jag funderade på om man det är billigare att laga mat själv elelr beställa mat. Kan man kanske be gästerna ta med sig egen dricka? tex vin o sprit?
    Jaha..! Jag trodde det var en "överraskningsfest"
  • blondie123

Nä tvärr, va min tanke först men min kära lilla svärmor försa sig när hon hade fått lite förmycket vin i sig;) hahaa

• Pappa G

blondie123 skrev 2009-02-17 10:32:19 följande:

Okej.. tack så mycket för svaren:) ja tänkte att vi får ta en liten resa till Tyskland och handla box vin. Är ju billigt där. Bor dessutom i skåne så kostar nästan inget att köra dit:) Sen om folk vill ha starksprit får det medtages själv, Jag tänkte skriva på inbjudningarna att det bjuds på vin o öl till maten, önskas annat medtages det själv? Så kan man göra utan att låta snål? Och potatisgratäng låter bra:) Vad kan man ha till det då? rostbiff? Jag är inte så duktig på det är..Men vill att min sambo ska få en bra dag. Han har ju lämnat all ansvar på mig.
    Färjeavgifter etc. gör att man måste handla en del för att göra det lönsamt. Även från Skåne. Men sedan är det ju alltid en utflykt också..

Till potatisgratäng funkar det mesta. Kassler är billigt, snabbt och bekvämt.
  • blondie123

Ja det måste man ju, Men om man åker ett gäng som ska handla blir det ju lönsamt så tänkte att det ska jag göra. Sen kommer det ca 45-50 gäster så det blir att handla en del. Och ja det blir ju en liten utflykt också:) alltd trevligt.

Kassler låter utmärkt!

Tack så mycket för svaren:)

• LeWi

Lasagne är ju enkelt och billigt!
    Du kan förbereda allt i god tid (köpa aluminiumformar och göra klart lasagnen, frysa och sen bara värma i ugn)
    Servera med mycket grönsallad och bröd.
    Så kan du köra på italienskt tema med grissini, tapenad, oliver ect som tilltugg.

I reject your reality and substitute my own.
  • Älskarlivet

Pastasallad kan kännas tråkig MEN ack så bra när det är många gäster (och billigt). Den kan ju också förberedas vilket ofta är skönt .

Pasta,
    Sallad
    Majs
    Fetaost
    Oliver (kärnfria)
    Lök
     Gurka
    Osv osv......

Till det kan man ha t ex kassler som man också kan förbereda

• Kiyoshi

Låt nån annan betala kalaset, det gjorde jag, blev helt gratis faktiskt.

Svar på tråden tips på att komma hyfsat billigt undan med 20års fest