• Nature child

Sy egen bärsjal

I går fick jag prova en lång trikåbärsjal hos "Babyproffsen". En sådan blir ju perfekt för oss! Men inte för 750 spänn... Det är ju en lång bit tyg. Så nu ska jag sy en egen. Vet att det finns olika länkar på nätet om hur man syr etc men skulle gärna vilja ha lite personliga tips från er som gjort det själva. Gärna era favoritlänkar också så att man hittar bättre i djungeln.

• Svar på tråden Sy egen bärsjal
  • 2äggmamma

Hittade en sjalsida då jag var lite nyfiken, med forum osv(sjalbarn.se) + att det finns en forumsrubrik här som heter bärsjal/bärsele

• Nature child
    Svar på #1

Tack, jag hade inte sett det forumet, går in där ist.

• Nellabus

Här kan du kolla på små filmer om hur man kan knyta på olika sätt

www.mammabarn.se/getpage.asp

Jag tänkte faktiskt sammma som du TS, det är ju bara ett långt tygstycke. Aldrig att jag betalar flera hundra kronor för det.

• Petra Lindberg

Hej Nature child.

Jag har sytt min egen bärsjal och har följt beskrivningen på www.baranara.se/

Lycka till.

• Nature child

Nu har vi sytt vår fina bärsjal Köpte 1.75 m trikå  (På Gårda textil i Göteborg) à 149kr/m. Delade det sedan i tre delar på längden. Mätte aldrig utan gick på känn men gjorde mittendelen ca 65cm och kantdelarna 50 cm. Gick alltså på 260kr tyg + 30kr tråd.

Tyget är 92% bomull och 8% elastan. Nackdelen är ju att det inte är ekologiskt men lite transporter tjänar förhoppnigsvis naturen på.. Och sömmarna är ju inte jättevackra men det känns bra och vi är så nöjda Hoppas bäbisen gillar att ligga i den också. Det var inte svårt och vi slpp lägga 750 kr.

• emindy

Inte för att jag vill göra dig ledsen, men det finns köpesjalar man inte måste lägga 750kr på.
    Exempelvis kan du bjuda hem på Tradera en Mysak (oftast under 300kr), eller köpa en på minimundus för 410kr eller 460 för en ekologisk.

• victoria p

trikåsjalar, o andra sjalar, blir inte slitna i första taget, köp en begangnad!
    jag va inne på o sy en egen trikåsjal, men det blir dyrare än att köpa en begagnad av bra kvalitet! man ska ju ha minst 4 meter tyg..
    blocker har mycket trikåsjalar, många under 300 spänn! :)

Svar på tråden Sy egen bärsjal