• knubbelubb

katter som klöser på möbler!

Ska hämta en ny soffa den här veckan, MEN jag har två katter som inte kan sluta klösa på den gamla soffan... Hur ska jag kunna bli av med klösandet, kan inte sitta o passa med en vatten spruta hela tiden 24 timmar om dygnet...
    Vet någon nått super medel?!

Tack på förhand.

/ Anna

• Svar på tråden katter som klöser på möbler!
  • crazy cat lady

Har du ngt annat som katterna kan klösa på? Ngt måste de ju ha annars så kommer de klösa
    Det finns ngt som kallas "fy-spray" eller ngt liknande...
    Vi hade fotäljer hemma som katterna fick klösa på för att de var så gamla och fula ändå, men de har aldrig klöst på några andra möbler. Se bara till att flytta bort dem och säga nej ifall de börjar så kommer de nog lära sig att det som gällde på den gamla soffan inte gäller på den nya.

• felicityporter

Haha, jag hade samma problem när jag köpte ny soffa. Jag köpte två STORA klösträd (hade tidigare bara en liten klöspelare och ett medelstort träd), de kostade visserligen en slant men katter har ett enormt klösbehov som måste tillgodoses. För vissa kanske det räcker med ett par små klöspelare eller några klösbrädor, men för de allra flesta katter krävs det stora (höga) klösträd eftersom de kan sträcka ut hela sig på dem och de är helt enkelt mer inbjudande. För att göra klösträden ännu mer inbjudande kan du spruta kattmyntaspray på dem så att de doftar oemotståndligt för katterna - men inget för dig.

Om man vill vara på den säkra sidan kan man också komplettera med "FY-spray" på de mest utsatta/lockande delarna av den nya soffan. I början täckte jag också soffan med ett flertal plädar, eftersom katter gärna klöser på nya saker för att sätta sina dofter på det. Efter någon vecka när soffan luktade "hemma" tog jag bort plädarna (inte alla dock, man måste ju ha minst ett par stycken för långa myskvällar framför TVn... ).

• knubbelubb

oo tack så mycket. Ska hämta soffan idag, blir att springa in på "djurmagasinet" på vägen hem och shoppa upp deras sprayer och klösträd.
    Tack så mycket!!

• Kinya

Här är några tips:

-Klösträd
    -Klösbrädor uppsatta på väggen eller liggande på golvet nära de ställen katterna brukar vilja klösa
    -Alltid lyfta bort katten vänligt men bestämt till klösbräda/klösträd varje gång den klöser fel. Skäll inte på den det hjälper sällan.
    -Om det är möjligt: stäng dörren till rummet där soffan är i när ni inte kan bevaka och lyfta katterna till rätt klösställe varje gång de klöser på soffan. Detta fortsätter man med tills de inte visar någon tendens att vilja klösa på soffan när ni är där. Då kan man ha dörren öppen alltid. En ny soffa luktar dessutom fel för katterna och är extra intressant att klösa på grund av det. Vi gjorde så när vi fick hem en ny soffa och det funkade relativt bra. Nu klöser de inte på soffan längre. Jo, den ena gör det men han vet att han inte får därför gör han det när han vill ha uppmärksamhet. Därför är det viktigt att inte ge dem alltför mycket uppmärksamhet när de klöser fel utan bara tyst, lugnt och bestämt lyfta dem till rätt plats.

Angående fy spray så var försiktig så att inte soffan blir missfärgad. Dessutom brukar inte katter tycka att det luktar tillräckligt illa speciellt länge.

Svar på tråden katter som klöser på möbler!