• Jefa

Alfa-kassan! Någon som vet vad som gäller??

Eftersom min man nu tagit över föräldraledigheten har jag återanmält mig till arbetsförmedlingen. Och ska då även återigen ha Alfa-kassa, precis som innan Emma kom.
    Fick hem brev där jag måste fylla i vart och när jag gått i skolan, samt vilken/vilka skolor jag gått i och när jag slutat. Men detta gjorde jag förra gången! Måste jag skicka in nya papper på det? Det är 4 månader jag inte haft Alfakassa!

Och denna gången sa AF att jag måste skicka in arbetsgivarintyg, då jag har några timanställningar. Eftersom många fortfarand eär på semestrar har jag fått lämna in dessa papper på jobbena så skulle de personerna som ska fylla i dessa, göra det när de kommit tillbaka. Men den första utbetalningen borde bli nu i slutet av augusti och jag har även skickat in mina kassakort som jag ska. Kan jag bli utan pengar denna månaden om jag inte hunnit skicka in arbetsgivarintyg och skolinfon??

Någon som vet? Det går inte att ringa dem! Har försökt en vecka. Det enda svar jag får är att "Det är många som ringer oss nu. Tyvärr kan vi inte ta ditt samtal. Var god försök igen". Och deras mail funkar inte heller, så enda chansen man kan få tag på dem är genom att lyckas slå sig in i telefonkön eller skicka ett brev. Och det kommer ju ta hur lång tid som helst!

• Svar på tråden Alfa-kassan! Någon som vet vad som gäller??
  • Jefa

Även fast det bara är 4 månader sen??
    Du vet inte hur det funkar med utbetalningen om de på jobbena inte hunnit fylla i dem än?

• Jennaz

Det måste du trots att det bara var fyra månader sedan, va de sa till mig, har dock 13 mån. Säkert får du inga pengar förän alla papper är hos dem. Du får ju inga kassakort föran beslutet är taget! Skit med A-kassa

• Jefa

Men kasakorten har jag ju redan fått. Har hunnit skicka in ett av dem och det andra slutade idag så det ska jag skicka imorgon. Alltså måste beslut ha ttagits om att jag är berättigad pengar. Hoppas verkligen inte de måste ha in papprena från arbetsgivarna! De är ju på semester!

• Fru Indosaurie

Jag har haft akassa inte alfakassa och dom skickade mig kassakort innan det var klart om jag var berättigad pengar eller inte..

• Jefa

Fru...
    Men hur ska jag då veta?? Detta blir ju mer krångligt! Jag får ju inte tag på dem heller!

• Fru Indosaurie

Jefa:

nej jag vet inte. Tyckte det var ett himla skickande med en massa papper fram och tillbaka och värdelös telefontid. Suck. Tog en evighet innan jag fick den första utbetalningen..
    Men jag antar att du måste skicka in alla papper igen eftersom att dom måste göra en ny bedömning, dom vet ju inte om du har haft flera andra jobb eller inte sen dess..(antar jag..)
    Det är säkert en ny period och nya papper som gäller..
    Men jag vet ju inte..

• Jefa

Men när AF skriver in mig så skickar ju även de en lapp om detta till alfakassan. Då fick jag kassakort direkt. Det fick jag inte förra gången.

• Alers

Till att börja med kan man inte ha alfakassa. Man kan däremot erhålla ersättning från Alfakassan.

Du behöver endast skicka in intyg över vad du gjort sedan du senast hade ersättning, t.ex. arbetsgivarintyg om du arbetat, studieintyg om du studerat, eller läkarintyg om du varit sjuk utan ersättning. Om du varit arbetslös utan ersättning ska detta egenhändigt intygas i ett brev till a-kassan.

• Björkeli

Hej TS.

Handläggningstiden hos ALFA är just nu 7v... Tyvärr...

Intyg om studier fick jag oxå med i min anmälan, trots att jag inte ansöker kring just det... Så det kanske är standar?

• Alers

Jag uppmanar alla som söker ersättning från Alfakassan att anmäla den långsamma handläggningen till Justitieombudsmannen, eftersom Alfakassan bryter mot 7 § förvaltningslagen:

"Varje ärende där någon enskild är part skall handläggas så enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att säkerheten eftersätts. Vid handläggningen skall myndigheten beakta möjligheten att själv inhämta upplysningar och yttranden från andra myndigheter, om sådana behövs. Myndigheten skall sträva efter att uttrycka sig lättbegripligt. Även på andra sätt skall myndigheten underlätta för den enskilde att ha med den att göra."

Anmälan görs här:

www.jo.se/JOAnmalan.pdf

Svar på tråden Alfa-kassan! Någon som vet vad som gäller??