• Rufons

Välling och tandborstning

Vår 10-månaders vill gärna ha välling lagom till sänggåendet. Vi har jobbat en hel del med rutiner kring sovandet och äntligen lyckats....han somnar i samband med vällingen.
    Men hur gör vi då med tandborstningen? Verkar ju inte vara någon mening med att borsta tänderna innan vällingen. Och om vi borstar tänderna efter vällingen ....ja då sover han ju redan...
    Hur göra? Tips, någon!

• Svar på tråden Välling och tandborstning
  • Hallonmun

Borsta tänderna innan, så är de rena när han dricker vällingen. Vällingen innehåller ju inget socker så det ska inte vara någon fara...

• Duckan74

När Siri var så liten borstade vi innan vällingen och lät henne somna.

• lunkentuss

När vi var hos tandläkarn med vår 1 åring så sa dom att man borstar tänderna innan vällingen bara. Är såklart bättre om man kunde borsta efteråt, men mkt bättre att borsta innan än inte alls. Sen borstar ni ju igen på morgonen efter frukost :)

• Schnooglewookiemush

Vi läser en saga i soffan medan sonen äter välling. Sen borstar vi tänderna, och sen läggs han i spjälsängen.

• Sussi82

Jag tænker att en 10-månaders bebis klarar sig utan mat på natten, och kan ha gott av å læra sig att somna i sængen:
    dvs dricka vælling først, borsta tænder, å sen læggas.

Men en gør som en vill...

Å nej, det e kanskje inget socker i vælling, men ær inte socker en form før kolhydrat- dvs socker finns naturligt i mindre mængder i kornet som man anvænder før å produsera vællingen?

Hmm... Skeptisk ...

• Busbellan

Min dotter på 1,5 år äter en flaska på kvällen EFTER tandborstning, hon äter även en flaska på natten sen.
    Bättre att borsta innan än att inte borsta alls

Mamma till Nora, August och Ella
  • Schnooglewookiemush
    Sussi82 skrev 2009-02-17 13:07:03 följande:
    Jag tænker att en 10-månaders bebis klarar sig utan mat på natten, och kan ha gott av å læra sig att somna i sængen: dvs dricka vælling først, borsta tænder, å sen læggas. Men en gør som en vill... Å nej, det e kanskje inget socker i vælling, men ær inte socker en form før kolhydrat- dvs socker finns naturligt i mindre mængder i kornet som man anvænder før å produsera vællingen? Hmm... Skeptisk ...
    Min son vaknar vissa nätter och vill ha välling. Har tagit upp det med BVC, och vi kom fram till att min son faktiskt behöver välling nattetid ibland.
  • Sussi82

Som sagt- en gør som en vill...

• mammaslillasockersmula

Min flicka fyller 3 snart och jag borstar tänderna innan vällingen på kvällen eftersom hon oftast somnar till flaskan på kvällen, Man borstar ju ändå på morgonen. Som någon tidigare sa om tandläkaren fick samma svar. bortsa först o välling sen, man borstar ändå på morgonen igen.

• Eisa
    Hallonmun skrev 2009-02-17 12:45:01 följande:
    Borsta tänderna innan, så är de rena när han dricker vällingen. Vällingen innehåller ju inget socker så det ska inte vara någon fara...
    Det är inte bara socker som fräter på tänderna. Allt man äter, utom vatten, gör det.

Jag borstar även om han har somnat. Han somnar om.
    12.34
  • SusiSue

Vi ger vår son (15 månader) välling tillsammans med saga, sen borsta tänderna och sen läggning. När han var lite yngre så han somnade till flaskan, precis som ert barn, så gav tandläkaren i tips att försöka ge vatten efter vällingen så blir munnen lite renare inför natten. Det kan ni kanske prova

• Rufons

Tackar för alla tipsen!
    I nuläget somnar lillkillen till sin välling, men vi har nya mål att arbeta mot! ;D

Svar på tråden Välling och tandborstning