• Ängel25

Går det att ha resårmadrass i sängen Kura från Ikea?

Jag tänkte ev köpa sängen Kura (den vändbara loftsängen) från Ikea till mina två döttrar.

Tanken är att äldsta ska sova i överslafen och där vet jag att det är max 12 cm tjocklek på madrassen men nu undrar jag om det får plats en resårmadrass i underdelen eller om det blir för trångt.

Den är ju ganska låg och jag är rädd att lillan inte får plats då. Nån som vet hur det funkar?

• Svar på tråden Går det att ha resårmadrass i sängen Kura från Ikea?
  • MaRo

jag har en resårmadrass under sängen, det är väl samma mått på övre delen så det tror jag nog

• Kina79

Menar du en resårbotten, alltså en madrass med inbyggd ribbotten?
    I så fall, ja det får plats med en sån. Jag tror det har visats så i varuhuset eller i katalogen/hemsidan.
    En resårbotten är ca 30-35 cm hög, sen tillkommer ju en bäddmadrass på det.

• BeccaGrodan

har tyvär inget svar på din fråga men har oxo en sån säng, har en annan fråga som du kanske kan svara på om det är ok? min son som är 2 år sover ännu i sängen själv, tanken är att så småningom ha lillebror i den oxo (nere) nu har jag dock funderat på om inte sonen kan sova uppe i den och man kan ha leksaker under sålänge, för att spara lite plats, de har ett rätt litet sovrum, är ju rätt höga kanter på sängen o dessutom har han ett sånt dära tält över, inte trillar han ur den då? eller vad tror du?

• Ängel25

Kina79: Precis, menar en resårbotten. Min är 25 cm hög. Vad bra att det får plats.

BeccaGrodan: Jag tror inte det är själva urramlingen ur sängen som är det största orosmomenten med den sängen utan jag tänker hur det går för barnen att gå ner för stegen när dom går upp på morgonen. Eller om dom försöker gå ner på natten. Min dotter kommer vara ungefär 3½ år och jag hoppas det inte är för tidigt.

Min dotter kommer sova i underdelen i 6 månader och får därför träna på att gå upp och ner för stegen och då ser jag om hon är redo att flytta upp.

Så svaret på din fråga: Personligen skulle jag vänta ett tag till men det är som sagt upp till var och en. Alla barn är ju olika.

• BeccaGrodan

Ängel: ja oki. vår son sover ju nere i sängen nu o han har aldrig aldrig ens gått ur sängen så därför tänkte jag inte på den delen av det hela men då förstår jag...
    han ropar på oss när han vaknar så hämtar vi honom fast det kan ju iofs ändras....

Svar på tråden Går det att ha resårmadrass i sängen Kura från Ikea?