• annzah

Istället för ajvar?

Hej!

Jag tänkte göra Ungersk kycklingpasta till middag ikväll enligt Arlas recept - dock insåg jag precis (ja, vem läser recepten i förväg?! ;)) att den innehåller ajvar relish, vilket jag inte kan få tag i.

Vad kan man ta istället tro? Jag kan få tag på alla kryddor och sådant, likaså de flesta grönsaker o.s.v men just ajvar är det snålt med. Funderade på om kanske harissa kunde fungera men det kan jag inte heller hitta någonstans i närheten här, och så är det ju en helt annan smak också.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Istället för ajvar?
  • häxvrål

Ja ajvar är ju en paprikaröra. Jag skulle nog grilla paprikor i ugn, ta av skalet och mixa dem till en röra. Det borde bli rätt så likt.

• annzah

Jag tog röd pesto till slut och blandade med Peppadew, sådana där goda starka söta paprikabitar i lag. Blev bra, om kanske inte exakt som det skulle!

• ludenben

Den brukar jag göra jättegod, men varför kan du inte få tag på ajvar?? finns ju till och med på lilla ica nära här

BF 23/4- 09
  • annzah

Det verkar inte finnas överhuvudtaget i England. Någon nätbutik verkar ha det, men det blir svindyrt och tar en jäkla tid att få hem. Om jag ger mig ut i obygden och hittar någon ungersk / makedonsk matbutik så kanske, men det är inget jag riktigt har tid med på kvällarna :)

• Sootie

Klart det finns i england, men kanske större butiker typ tesco.

• ludenben

aha, var det i england du bor blev lite fundersam, tänker inte på att det finns gott om utlandssvenkar på fl... tur att det blev bra ändå....

annzah skrev 2009-02-19 17:11:41 följande:
    Det verkar inte finnas överhuvudtaget i England. Någon nätbutik verkar ha det, men det blir svindyrt och tar en jäkla tid att få hem. Om jag ger mig ut i obygden och hittar någon ungersk / makedonsk matbutik så kanske, men det är inget jag riktigt har tid med på kvällarna :)
    BF 23/4- 09
Svar på tråden Istället för ajvar?