• Ruby

Hur många toaletter resp. barn finns det på er förskola?

Våra barn går på en förskola med 1 till 5-åringar. Där är 18 platser och bara en toalett till barnen (samma som skötbordet finns i). Jag tror inte att det finns några regler för hur många toaletter det måste finnas för ett visst antal barn men tycker att det verkar lite snålt tilltaget. Därför undrar jag nu hur det ser ut på andra förskolor.

• Svar på tråden Hur många toaletter resp. barn finns det på er förskola?
  • JWM

ett rum för skötbord med STORT handfat

ett tvättrum med två barnhandfat

2 toaletter per avdelning

• JWM

förskolan är bygd för 30 år sedan!

• JWM

mellan 15-23 st
    beroende på när på året det är
    alla mellan 3-5½ år

på toa har dom en gammeldags "tuta" du vet en sådan man tutar på genom att trycka på en "påse" för att meddela att dom är klara ;)

• SIN74

20 barn en toa/avd utöver det ett rum med skötbädd

• norgesessan

2 toalett på skötrummet (med dörrar) per avdelning, ca. 18 barn.

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Silverkatten06

16 barn (1-3 år) och 2 toaletter. Skötbord och pottor är i rummet utanför toaletterna.

• DrömmenSomBlevSann

2 avd med 15 barn på varje. En toalett på varje avdelning. Skötrum inne på toaletten.

• klurifax

20 barn och 2 toaletter + ett skötrum.

• Lantani

Förskolan där jag jobbade innan jag blev gravid hade det såhär:
    1-3års avdelningarna hade en toalett var med skötbord. 12 barn per avdelning.

3-6 års låg på ovanvåningen med kapprummet på nedanvåningen. 18 barn per avdelning.
    I  varje kapprum finns 1 toalett.
    Där uppe finns samanlagt 4 toaletter som delas på alla 3 avdelningarna.
    Alltså lite mer än 2 toaletter per avdelning.

• Mirris

På vår fsk är det 25 barn och 2 toaletter.

Verkar funka utmärkt!

• Miss Lau

Hos oss finns det en barntoalett till de 11 småbarnen och tre toaletter till de 24 stora barnen. Plus två personaltoaletter.

• Ruby

Tack för alla svar! Verkar ju inte vara särskilt många andra som trängs 18 barn på en liten trång toa ... utom SIN74 då. Tycker det låter jättemycket med 20 barn som ska samsas om en toalett.

• ludenben

1 toalett på hans avdelning. Det är 5 barn där...

BF 23/4- 09
  • basio

På mitt jobb: 2 toaletter på 27 barn
    På min äldstes avdelning: 1 toalett på 11 barn
    På min mellanpojkes avdelning: 2 toaletter på 4 barn (ovanligt få barn i den gruppen och de andra avdelningarna utnyttjar deras toaletter också)

• solida

80 barn på 7 toaletter. Det är väl ca 30 blöjbarn, så 50 barn samsas på sju toaletter.

Svar på tråden Hur många toaletter resp. barn finns det på er förskola?