Hur många pedagoger finns det per barn på er förskola?
På vår 1-5 förskola arbetar två förkollärare och en barnskötare och barngruppen består av 18 barn, dvs. 6 barn per vuxen. Låter det rimligt?
På vår 1-5 förskola arbetar två förkollärare och en barnskötare och barngruppen består av 18 barn, dvs. 6 barn per vuxen. Låter det rimligt?
Jo, det låter rimligt. Jag jobbar själv som förskollärare och har jobbat i många såna grupper, storleksmässigt sett alltså. Men det är klart att man hellre hade sett mindre barngrupper så man får mer tid till varje barn. Men det är ju bara indragningar överallt tyvärr.
20 st 3-5 åringar har hos oss 3 heltidstjänster.
Dessa delas på 4 personer. Oftast är de 2-3 st där samtidigt.
På mitt förra jobb var det 18barn (12 ettåringar) och vi var tre vuxna (en fsk-lärare, en barnskötare och en outbildad).
Där jag jobbar nu har vi 14 barn 1-3år (alltid minst 2 barn lediga, just nu) två dagar i veckan är vi två fsk-lärare och en barnskötare och tre dagar i veckan är vi två fsk-lärare och två barnskötare. Känns väldigt lyxigt!
Vi är nio pedagoger på 38 barn. När jag räknar ut det blir det 4,2 barn per pedagog. Det känns lagom och bra, så länge alla är där dvs.
På min sons avdelning (1-5) är där 3 personal (2 fsk-lärare och en barnskötare).De har 20 barn varav ca 13 stycken är 1-3 år och av dessa är 3 stycken 15-timmars barn.
20 barn, 3 heltider.
just det, barnen är 3-4 år.
På sonens avd med 1-2,5 år är det 15 barn på 3 heltider
Vi har 17 barn, tre ordinarie personal och en assistent. De jobbar inte heltid men väldigt få av barnen går heltid så det jämnar nog ut sig. Det är en syskonavdelning. På småbarnsavdelningen är de 14 barn på tre personal tror jag.
Vår kommun har försämrats, innan var det max 12 barn i småbarnsgrupp och max 15 i storbarnsgrupp.