• Meee

Tredagarsfeber? dagis!?

Min lilleman har haft hög feber i 3 dygn och i måndags när febern försvann så kom utslag. Då det är mkt rött och inte enskilda prickar gissar jag att det tredagarsfebern och inte vattkoppor (som för övrigt går på dagis nu). Det jag undrar när kan han gå på dagis igen? måste utslagen vara helt borta eller?

• Svar på tråden Tredagarsfeber? dagis!?
  • Hoppas07

Du kunde kanske höra med BVC vad de tror att prickarna är , men som det låter så är det ju tredagarsfeber han har haft och när min son hade haft det så hade han kvar prickarna i minst en månads tid efter att febern hade försvunnit. De smittar ju inte så det går säkert jättebra att vara på förskolan i alla fall.

• Mother of 5

Jag skulle väntat m dagis tills utslagen var borta. Det handlar ju bara om en dag el två.

• NinnaBus

Det finns jättemånga olika sjukdommar som kan ge feber och utslag...
    Jag skulle nog ha avvaktat lite och sett hur utslagen utvecklas och ev. be BVC titta på dem och se vad de tror att det är...
    Ex. på sjukdomar som också ger hudutslag:
    Tredagarsfeber
    Vattkoppor
    Scharlakansfeber
    Femte sjukan
    Hand-fot-mun-sjuka (mer att det är blåsor i munnen också)
    Mässlingen (vaccinerad?)
    Röda hund (vaccinerad?)

Det finns fler... Man kan också få virusprickar efter en infektion...
    För att ta reda på exakt vad det är behöver man veta, var började utslagen, hur ser de ut, m.m.

• NinnaBus

Hittade detta om tredagarsfeber:
    Sjukdomen drabbar endast små barn. Ofta dem under ett år och sällan dem över tre år. Sjukdomen beror på virus och är smittsam, men man vet inte riktigt hur smittsam eftersom långt ifrån alla föräldrar kommer till sjukvården när deras barn drabbats. Erfarenheter från förskolan säger dock att den sprider sig ganska lätt.

Inkubationstid:
    Det tar 5-17 dagar från smittillfälle till insjuknande.

Symtom:
    Barnet får hög feber, 39-40 grader ibland ännu högre.
    Trots den höga febern verkar inte det lilla barnet må särskillt dåligt i övrigt. Ibland kan han eller hon ha lätta förkylningssymtom - snuva, hosta och lite rodnad i halsen.
    Lymfkörtlarna är lätt förstorade.
    Febern varar i 3-4 dagar. Sedan sjunker den hastigt till normal nivå eller strax under. Samtidigt uppträder hudutslag. Fläckarna är röda och platta och sprider sig över hela kroppen. Utslagen försvinner efter ett par dygn.
    Den höga febern kan ibland ge feberkramper, som ser otäcka ut men är ofarliga.

Behandling:
    Vila och vätska. Det finns inga kända följdsjukdomar. Immuniteten är livslång.

• NinnaBus

Scharlakansfeber:

Feber omkring 38,5-40 grader.
    Efter ett till tre dygn kommer utslagen som är små tätt sittande röda prickar som efterhand växer ihop till större ytor. De är något upphöjda, vilket gör att huden känns sträv. Ibland märks knappt utslagen. De börjar som regel på halsen, bakom öronen och i veck som i armhålor och i ljumskar. Därefter sprider de sig över magen, sidorna, ryggen och nedåt armar och ben. Utslagen kan klia.
    Ansiktet brukar vara fritt från utslag men kinderna brukar vara starkt rodnade och kring munnen kan man se ett typiskt blekt parti. På tungan ser man ofta en slät, starkt röd yta med små upphöjda prickar, detta kallas för smultrontunga. Mot slutet av sjukdomen brukar huden flagna kring fingertopparna och tårna, eller där prickarna varit som tätast. Det brukar ta två veckor innan fjällningen börjar.
    Vid scharlakansfeber ska man ringa doktorn. Sjukdomsförloppet kan avbrytas om penicillinbehandling sätts in och risken för följdsjukdomar minskar. Till följdsjukdomar hör öron- och lunginflammation samt njursjukdomar.
    Ofta smittar scharlakansfeber i flera veckor, men man slutar att smitta redan efter några dagars penicillinkur.

• NinnaBus

Femte sjukan:
    Lindrig till måttlig feber.
    Typiska röda utslag på kinderna, det ser ut som om barnet fått en smäll på vardera kinden.
    Någon dag senare får barnet ljust rodnande utslag som ser ut som girlanger på armar och ben.
    Lindriga ledbesvär kan förekomma.
    Barnet smittar innan utslagen bryter ut och fortsätter att vara smittsam några dagar efter det att utslagen försvunnit.

Har dock själv sett denna sjukdom, och det behöver inte alltid vara utslag på båda kinderna. Utslagen kan även sprida sig över bålen...

Svar på tråden Tredagarsfeber? dagis!?