• cartman

statistik ang tvillingar vid ET av två embryon??

Hej!
    Ska förhoppningsvis på ET i morgon (om det blivit ngn/några blastocyster). Har pratat med läkaren om att ev få två tillbaks då vi inte brukar få till frysen..
    Min man är dock lite skeptisk till två, då han helst inte vill ha tvillingar, men chansen för det är väl inte så stor??
    Är det ngn som kan hänvisa till statistik som jag kan visa mannen hur stor tvillingfrekvens det är med två tillbaks?
    Själv blir jag glad, bara det blir ett barn överhuvudtaget.
    Tvillingar skulle jag se som en extra gåva :)

• Svar på tråden statistik ang tvillingar vid ET av två embryon??
  • nirakanna2

Till oss tror jag att de sa 25% tvilling-chans/risk, men det var 2-dagarsembryon. Som vi fattade är det större risk för enäggstvillingar med blastocyst, så de verkade mer restriktiva med att sätta tillbaks 2 blastisar. Jag har ingen skriftlig info att hänvisa till.

• Centurion

Nej 25% är det inte! Har för mig att det är 1-2% chans. Googla så tror jag du hittar info på ngn kliniks hemsida.

Welcome to walk a mile in my moccasines
  • Turbon

Jag frågade på kliniken när jag fick tillbaka två och den bm som jag pratade med hade ingen aktuell statistik men "förr i tiden", när alla tydligen fick tillbaka två, blev ca 20% tvillinggraviditeter.

• cartman

Har oxå hört att de är mer restriktiva att sätta tillbaks två om de är blastocyster..
    Har nu använt 1 timme av arbetsdagen , att söka efter info men hittar inget riktigt bra.
    Hur är de eg med blastocyster? Har fått för mig att antingen blir det blastisar eller inte, finns alltså bara bra blastocyster? Eller?

• cartman

Jag menar antingen får man en bra tillbaks eller ingen alls...
    Stämmer detta?

• Centurion
    Turbon skrev 2009-02-17 15:42:34 följande:
    Jag frågade på kliniken när jag fick tillbaka två och den bm som jag pratade med hade ingen aktuell statistik men "förr i tiden", när alla tydligen fick tillbaka två, blev ca 20% tvillinggraviditeter.

Jo men jag läste precis att "risken" för tvillingar nu är som vid spontana graviditeter dvs 1-2%. Då är dock frågan om hur stor chans det är vid ett enskilt försök med 2 embryon.

Cartman, de ser ju på embryots kvalitet, kvinnans ålder och övriga förutsättningar när de bedömer om 2 ska återföras. Det kan hända att de är mer restriktiva med blastocyster eftersom de har en högra graviditetsfrekvens.

• Centurion
    Turbon skrev 2009-02-17 15:42:34 följande:
    Sen kan man anta att om kvinnor normal lossar två ägg per cykel så skulle antalet tvillingar vara omkring 20%. Så tänker jag i alla fall.
  • nirakanna2

Jag tror vi pratar om två olika saker här i tråden. Eftersom de är restriktiva med att sätta tillbaks 2 embryon, har antalet tvillinggraviditeter efter IVF sjunkit, men när de väl sätter in 2 embryon och kvinnan blir gravid är chansen/risken 25% (om jag förstod läkaren rätt)

• jennyz

Jag tror också att det är ca 20% chans, om man ser att det är ca 25-30% chans att man lyckas bli gravid via IVF (minns inte siffran) så är det 20% chans att det blir tvillingar om man får två tillbaka , dvs 20% av de som lyckas, eller tänker jag fel tro?

3:e IVF i början av 2009
Svar på tråden statistik ang tvillingar vid ET av två embryon??