• Sunset 79

Vilka jobb kan man få om man inte kan tala svenska flytande?

Min man kan inte så mycket svenska och undrar vilka jobb han skulle kunna få om man bara talar lite svenska?Är det helt omöjligt att få ett jobb då?Han pratar mycket bra engelska och spanska flytande.Någon som har nåt tips?

• Svar på tråden Vilka jobb kan man få om man inte kan tala svenska flytande?
  • En helt vanlig mamma

Han kan soka pa internationella foretag. Vad har han for utbildning?
    Min man har arb. inom ekonomi pa nagra stora int. foretag har i Gbg o han talar inte svenska.
    Min kompis man talar inte sv. o han ar regionsansvarig for ett spanskagt foretag.

Mitt rad ar att kolla runt pa alla jobb som har eng. som krav eller ar skrivna pa eng.
    Finns aven telefoninterjuarbeten da man ringer utlandet, kolla med dessa foretag ocksa...

Sok allt ni kan, ngn kommer nog att nappa,
    lycka till!

• Ain

Pa en ambassad (tex sekreterare, chaufför beroende pa vilken utbildning han har)

• AnnelieTyresö

Städa på McD på nätterna.
    Andra städföretag.

• Sunset 79

Han jobbade som svetsare i Spanien och har utbildning som det.Har sökt svetsarjobb men det är svårt...man ska helst kunna svenska.

• Sunset 79
    En helt vanlig mamma skrev 2009-02-17 20:17:47 följande:
    Han kan soka pa internationella foretag. Vad har han for utbildning?Min man har arb. inom ekonomi pa nagra stora int. foretag har i Gbg o han talar inte svenska.Min kompis man talar inte sv. o han ar regionsansvarig for ett spanskagt foretag.Mitt rad ar att kolla runt pa alla jobb som har eng. som krav eller ar skrivna pa eng.Finns aven telefoninterjuarbeten da man ringer utlandet, kolla med dessa foretag ocksa...Sok allt ni kan, ngn kommer nog att nappa,lycka till!
    spanskägt företag...låter ju intressant.Vad är det för företag?
  • Tecken

Personlig assistent åt spansk-/engelsktalande brukare. Det kanske inte är ett toppjobb, men hellre det än att vara arbetslös

• Mayweed

Som tidigare sagt, kolla med internationella företag. företag som kör telefonintervjuer utomlands, företag där det officiella företagsspråket är engelska el spanska.
    Min sambo har liknande språkkunskaper och började som just telefonintervjuare på ett företag i Gbg. Nu har han jobbat upp sig lite grann, och trivs helt lysande.
    Nackdelen är väl iofs att han inte direkt tvingats lära sig svenska, så fortfarande, 5 år efter han flyttade hit är hans svenska klart undermålig.

• 5barnsmamman

En kompis make är engelsman, kan inte prata många ord svenska alls. Men han förstår ju en del. Han sökte jobb här i stan på Karosserit där de bygger bussar, men de hade inget åt han pga språksvårigheterna sa de.
    Då sökte han till manpower och där fick han 6 månader och placeringen de månaderna var just på karosseriet.
    Efter de 6 månaderna gav karossen han fast jobb utan manpower, för de såg ju hur kompetent han var.
    Så det är bara att vara enträgen och försöka få chansen att visa vad man kan istället för att de bara ska se vad man inte kan... i detta fallet svenska då!

Lycka till

SNART 5 BARNSMAMMA
Svar på tråden Vilka jobb kan man få om man inte kan tala svenska flytande?