• Septemberknodd

Några frågor om avlösarservice

Vi har beviljats avlösare i hemmet för vår Tea (2,5 år och downs syndrom) med 20 h/månaden fördelat på 4-8 tillfällen. Vi har bara fått beslutet tillskickat oss än så länge, och eftersom kvarnarna mal väldigt långsamt i vår kommun, passar jag på att först fråga här hur det brukar vara:

1. Hur går det till när avlösare väljs? Får man som förälder vara med och anställa?
    2. Får man rent av komma med egna förslag på personer som skulle passa?
    3. Hur mycket (ca) är en avlösarlön? ( i Västsverige, borde jag kanske tillägga, här är ju lönerna generellt sämst i landet).

Tack på förhand alla duktiga funktionshinderbarnföräldrar!

• Svar på tråden Några frågor om avlösarservice
  • ELIsa82

hej,
    jag har jobbat som avlösare åt en flicka m ds. jag svarade på en annons som föräldrarna satt ut - träffade aldrig ngn från kommunen utan fick anst.papper hemskickade. om jag inte har fel så får föräldrarna först träffa avlösaren för att se om det kan passa. jag har för mig att jag (för 2 år sen) hade typ 105 kr i timmen + ob + sem.ers. jag bor i uppland
    hoppas att ni hittar ngn som ni kan komma överens med. mitt förslag är att försöka få tag i någon m pedagogiska erfarenheter. själv läste jag t lärare när jag jobbade
    stort lycka till

• Rubia

Här i Askims SDN så får man hemskt gärna komma med förslag på avlösare. Vi hade tyvärr ingen att föreslå så då fick vi vänta på att kommunen/SDN skulle hitta någon vilket tog lååång tid. Men så fick vi en riktig pärla också!! Har ingen aning om lön, vår avlösare är PA också förutom att vara vår avlösare. Vi har 24 tim/mån, fördelat på 3 h varje onsdag och 6 h varannan lördag.

Men en del kommuner tror jag inte tillåter att man komemr med förslag, men Ale verkar ju vara sjysta klubben så där funkar det nog .

Mamma till Axel -01, Anton -04 (DS), Astrid -06
  • bumsis mamma

Vi fick komma med förslag. Vi hittade en egen. Lönen här ligger strax över 100-lappen,Hon får ob och körersättning från o till oss. Vi har 10 tim/mån som vi planerar tillsammans fördelat på 2-5 ggr mån beroende på vad vi planera göra dessa tim. Du har sista ordet vad som gäller avlösare då ni öppnar ert hem och lämnar ert barn. Man får byta om man inte trivs med personen de erbjuder.

• ussa

Vi fick också komma med förslag på avlösare, men det fungerade inte med de personer som vi frågade av olika anledningar. Vi hade som önskan att avlösaren skule kunna TAKK eftersom S tecknar mer än hon pratar. Vi fick beslutet någon gång i februari förra året och i september hittade de en tjej åt oss. Det var faktiskt värt att vänta på, hon är kanonduktig med S och kan teckna. Har ingen aning om vad hennes lön är...

• Septemberknodd
    ussa skrev 2009-02-17 20:22:28 följande:
    Vi fick också komma med förslag på avlösare, men det fungerade inte med de personer som vi frågade av olika anledningar. Vi hade som önskan att avlösaren skule kunna TAKK eftersom S tecknar mer än hon pratar. Vi fick beslutet någon gång i februari förra året och i september hittade de en tjej åt oss. Det var faktiskt värt att vänta på, hon är kanonduktig med S och kan teckna. Har ingen aning om vad hennes lön är...
     Samma kommun, samma tjej? Hrm...Jag har två som jag tänker fråga och båda bor här i vår kommun. Men det bådarj u gott att ni fick va med och påverka, för vi lär väl ha samma beslutsfattare.
  • anne h
    Septemberknodd skrev 2009-02-17 16:38:11 följande:
    Vi har beviljats avlösare i hemmet för vår Tea (2,5 år och downs syndrom) med 20 h/månaden fördelat på 4-8 tillfällen. Vi har bara fått beslutet tillskickat oss än så länge, och eftersom kvarnarna mal väldigt långsamt i vår kommun, passar jag på att först fråga här hur det brukar vara:

1. Hur går det till när avlösare väljs? Får man som förälder vara med och anställa?
    2. Får man rent av komma med egna förslag på personer som skulle passa?
    3. Hur mycket (ca) är en avlösarlön? ( i Västsverige, borde jag kanske tillägga, här är ju lönerna generellt sämst i landet).
    Tack på förhand alla duktiga funktionshinderbarnföräldrar!
    Här, i en liten kommun i mörkaste Dalarna, får vi INTE komma med förslag själva, allt det sköter LSShandläggaren själv.
    Det har blivit bäst iaf på detta viset; den avlösare jag har är guld värd, hon arbetar 25% här hos mig, som PA övrig 75%.

Jag är faktiskt glad att jag inte fick komma med förslag, hade aldrig kunnat hitta någon så här bra och dessutom; känner man den som ska vara anställd i ens eget hem så skulle det kännas konstigt.. jag i chefsposition över en kompis? Nope.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Septemberknodd
    anne h skrev 2009-02-17 22:40:12 följande:
    Här, i en liten kommun i mörkaste Dalarna, får vi INTE komma med förslag själva, allt det sköter LSShandläggaren själv. Det har blivit bäst iaf på detta viset; den avlösare jag har är guld värd, hon arbetar 25% här hos mig, som PA övrig 75%.   Jag är faktiskt glad att jag inte fick komma med förslag, hade aldrig kunnat hitta någon så här bra och dessutom; känner man den som ska vara anställd i ens eget hem så skulle det kännas konstigt.. jag i chefsposition över en kompis? Nope.
    kan bli bra på båda sätt, mao. Härligt att ni alla verkar nöjda. De jag tänker mig 'r inte vänner direkt, men folk jag har förtroende för. Jag i chefsposition what so ever? You´d better bet! Tack för att ni delger mig era erfarenheter, ni erfarna!
Svar på tråden Några frågor om avlösarservice