• Blåbäret79

Operation av karpaltunnelsyndrom under graviditet

Hej
    Jag har fått tid för operation av karpaltunnelsyndrom på torsdag. Är i vecka 34. Finns det någon med erfarenhet av en sådan operation under graviditeten? Hur går det till? Hur blev resultatet? Lite orolig och mycket tacksam för svar... /Camilla

• Svar på tråden Operation av karpaltunnelsyndrom under graviditet
  • Blåbäret79

Någon som vet något om detta?

• Dellan

Min svägerska fick laserbehandling på ena handen den blev jättebra men den andra som hon opererade är mycket sämre säger hon...

(¯`°?.¸ ღ♥ GRAVID BF 090318 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • M987

Jag hade det förra gången, men det försvann efter förlossningen. Jag skulle inte operera mig i vecka 34, tänk på att det behöver tid att läka och om ett par tre veckor kanske du har en bebis att ta hand om. Man vet ju aldrig när den kommer ut.

• systersandra

Det är en väldigt snabb operation,förutom förberedelser (som tar längst tid) tar den ca 5 minuter.
    Vanligast är lokalbedövning och det är också det bästa alternativ till dig som gravid.
    Ofta får man gips efteråt så man blir lite handikappad.
    Resultaten är ofta mycket goda.

• Tessilessan

Jag gjorde en karpal operation då jag väntade min son 04, var då i v 32. Allt gick bra och hade läkt fint tills han kom. Op:en tog ca: 1 tim och min arm var helt bedövad.

Mamma till Dennis
  • ullehj

man brukar inte opererera så nära förlossningen. Har du mycket besvär? konstanta bortdomningar eller funktionsbortfall ( att du inte kan använda händerna)?

Väldigt olika hur man gör och hur efterbehandlingen går till beroende på vart man bor. Ganska ovanligt numera med att man gipsar, oftast ett förband som tas bort ca 4 dagar efter op, då rörelseträning direkt. Man är ju dock nedsatt under några veckor och inte ok med full belastning förrän ca 6 veckor efter op, oftast inte heller möjligt tidigare än så.

Vad har du för behandling nu? Ortoser nattetid, dagtid?

• fruKajsaKavat

Hade karpaltunnel sista månaderna innan min första förlossning samt några månader efter. Sen mer eller mindre försvann det självmant över en natt. Är väldigt glad att jag slapp operation

Svar på tråden Operation av karpaltunnelsyndrom under graviditet