• Jojo7777

Hur ska man egentligen tina och värma iskuber av kyckling och köttfärs?

Vår dotter ska nu få börja smaka kött. Jag och min sambo blev nyligen matförgiftad av kyckling som vi tror att vi värmt upp för lite. Därför vill jag vara extra försiktig när det gäller hanteringen av just kyckling och köttfärs till Lillan.
    Hur ska jag göra när jag tinar iskuberna? Måste jag ta ut dom ur frysen dagen innan och tina i kylen, eller kan man göra det i micron? Och hur ska jag värma det sen, ska jag köra det i micron tills det är jättevarmt, och sen får det svalna så att hon kan äta? Eller hur gör man egentligen??

• Svar på tråden Hur ska man egentligen tina och värma iskuber av kyckling och köttfärs?
  • HoneyJ

Du har alltså kokat och mixat köttet på förhand då och fryst ner i iskuber? Då tror jag det räcker att mikra kuberna bara så att de blir varma.

Jag brukar göra som så, att jag fryser ner det råa köttet. När jag sen kokar mat åt min son så tar jag fram en bit kycklingfilé eller annat kött, river det smått på rivjärn och kokar med maten. Funkar bra hos oss. :)

• Sencha

När du väl har tillagat maten (vilket du ju gör innan du mixar och fryser in som istärningar) så är inte kyckling och köttfärs känsligare än andra rätter.
    Det funkar bra att tina och värma till ättemperatur i micron.

Januari 2009: storebror har fyllt 5 år, lillebror har fyllt 6 månader
Svar på tråden Hur ska man egentligen tina och värma iskuber av kyckling och köttfärs?