• Knastroll82

"Stopp-och-väx" mot tumsugning?

Min son är fem månader och har precis upptäckt att tummen är väldigt god.
    Den åker gärna in i munnen i tid och otid.
    Han tar utan problem napp, men den åker ju i bland ur som ni säkert är medvetna om, och då åker gärna tummen in.
    Självklart tar vi ur tummen och säger nej åt honom när vi ser att han stoppat in den, men det går ju inte att ha koll konstant, speciellt inte på nätterna...

Jag vill inte att han ska bli tumsugare, går det att förhindra att han lägger till sig med den vanan om man har en liten droppe stoppoväx eller liknande på hans tumnagel?

Har ni andra tips?

• Svar på tråden "Stopp-och-väx" mot tumsugning?
  • lurksmulan

Aldrig i livet på ett sånt litet barn!

En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem
  • TBS

Tunna vantar i sängen, eller så syr du ihop änden på pyamasärmen

• Knastroll82

TBS skrev 2009-02-17 18:47:09 följande:

Tunna vantar i sängen, eller så syr du ihop änden på pyamasärmen
    Vantar var ett bra tips! Det ska jag kolla upp!
    Att sy ihop ärmen känns inte som ett alternativ då han bara skulle bli förbannad över att inte kunna gripa saker ordentligt...

Fler tips mottages tacksamt.
  • Felicia Adrian

nu är han ju så ung så skulle nog inte göra något direkt...
    men vet också att det är ett helsike att bli av med det när man väl har vanan..

jag själv klarade inte sluta innan jag var hör och häpna 10 år.. då kunde jag av ren vilja sluta..
    Min mamma försökte från jag var 1,5 år få mig att sluta med hjälp av stopp och väx, bommulsvantar, sy ihop ändarna på min pyamas.. inget hjälpte jag sög bort stopp och väx, sög på fingret trotts vanten och ihop sydd pyamas.. ja inget hjälpte på nätterna utan det var först när jag klarade av ren vilja sluta på nätterna..

Än idag när jag är ledsen/upprörd/orolig eller dylikt på natten kan jag vakna av att fingret åkt in i munnen och jag är snart 25 år... så det är verkligen en stark vana och svår att bli av med när man sover måste jag säga..

Mina två systrar som också sög på finger/tumme (har 4 systrar de andra två tog inte ens napp) slutade den ena med stopp och väx som 3 åring och den andra som 4 åring...

• Rosenlund

Varför får han inte suga på tummen? Han är ju bara 5 mån!

• Knastroll82
    Rosenlund skrev 2009-02-17 19:53:43 följande:
    Varför får han inte suga på tummen? Han är ju bara 5 mån!
    Det är lättare att ta ifrån hohom nappen än tummen sen... Därför vill jag inte att han ska få vanan att suga på tummen.
  • Rosenlund

Hmm, tycker det är lite "taskigt" att göra så om han vill suga på tummen. Jag och mina 3 syskon har alla sugit på tummen och det har inte varit nåt problem att sluta, det växer man ifrån...

• Ewima

Ledsen, jag kan inte ge råd...
    Jag sög på tummen. Min dotter använder tummen. Ser inte varför det skulle vara nått fel.. Och som andra har skrivit de växer ifrån det, när de är mogna..

Jag tycker det är värre att trycka in napp i ungar i tid o otid.

• sallybuse
    Rosenlund skrev 2009-02-17 19:57:50 följande:
    Hmm, tycker det är lite "taskigt" att göra så om han vill suga på tummen. Jag och mina 3 syskon har alla sugit på tummen och det har inte varit nåt problem att sluta, det växer man ifrån

Nu har jag bara en fråga till dig.Från vilken ålder växer man ifrån sin tumme då???? Jag har en pojke och han är stor.16 år och han andvänder fortfarande sin tumme.Vi sätter på stopp o väx ofta.Men de hjälper inte så mycke.tummen kommer ändå.Och den kómmer när han tex sitter och spelar data.Eller sitter o tittar på tv.Vad gör m,an då.Hans tandläkare har sagt att han vill sätta in en tandställning i munnen på han men de vill han inte.Men nu tycker vi alla i familjen att han borde fatta de nu att han är stor.blir ju bara lite pinsamt sen om han träffar en tjej.Finns här någon som kan ge ett förslag på något vis.
  • Kålrabbin

Han är ju så liten och ska ju utforska världen genom att bla. "smaka" på olika saker. Tror inte det är så bra att få honom att förknippa sina fingrar och händer med något som smakar illa då. Hur blir tex. när han ska börja äta riktig mat, vill han då stoppa händerna i munnen. Funderingar bara.

• AnnieSthlm

Vår dotter gjorde så men när hon kom ur "stoppa allt i munnen hela tiden"-perioden så övergick hon helt till napp vid sömn etc. Själv sög jag på tummen iofs så jag har inte varit så orolig för att mitt barn skulle göra det (barn nr2 vill varken ta tumme eller napp). , jag slutade av mig själv när jag var 2 år. Min syster slutade när hon var 3,5 år. Visst, en del suger på tumme länge och då kan det bli problem, men jag tror att det hör till undantagen.

• Rosenlund
    sallybuse skrev 2009-02-17 20:05:19 följande:
    Men hur vanligt är det att en 16åring suger på tummen?? Även om din son råkar göra det tror jag knappast det är vanligt. Annars slutar de väl när det är mogna att sluta. Sugit på tummen har de kanse till och med gjort i magen och är en stor trygghet för dem att alltid ha tummen där. Och de kan stoppa in den själv till skillnad mot napp. Men alla gör som de vill....men jag skulle ALDRIG hindra mitt barn från att suga på tummen om hon känner att det är tryggt för henne.
Svar på tråden "Stopp-och-väx" mot tumsugning?