Blödning och mensvärk efter cellprovtagning!
Gjorde ett cellprov idag. Och fick en brun flytning tidigare ikväll och nu har jag fått mensvärk
Ska jag ringa bm imorn eller bör jag inte oroa mig? Kan man kolla upp det på något sätt?
Gjorde ett cellprov idag. Och fick en brun flytning tidigare ikväll och nu har jag fått mensvärk
Ska jag ringa bm imorn eller bör jag inte oroa mig? Kan man kolla upp det på något sätt?
Är du gravid så ska inget cellprov tas förrän barnet är fött
Är du orolig så ring bm direkt i morgon så du slipper tänka på det.
Anonym skrev 2009-02-17 20:02:12 följande:
Jag blev avrådd från att göra det tror det har nåt med att provsvaren kan bli felaktiga?!
Det pendlar från att kunna ta cellprov från vecka 0 och ända upp till vecka 20...
Detta beror på vilket man landsting man tillhör!!
Anonym skrev 2009-02-17 20:08:56 följande:
Jag hoppas det Ska dock boka in en vul privat för att stilla min allmänna oro
Även fast det är andra barnet så blir man ju orolig..qq
Anonym skrev 2009-02-17 20:14:22 följande:
När du säger cellprov menar du ett vanligt cytologprov som tas med tops/borste eller ett vävnadsprov där dem "knipsar" av en bit ifrån livmoderstappen med en liten sax?
Jag har gjort bägge undersökningarna flera gånger under min nuvarande graviditet och börjat blöda alla gånger.
Dock var det endast en lindrig blödning i samband med det vanliga cytologprovet(likadant som det rutinmässiga klamydiaprovet)och gynekologen förklarade det med att slemhinnorna var ytterst känsliga under en graviditet så det skulle ju kunna vara förklaringen i ditt fall(mensliknande värk hade jag däremot bara när dem tog biopsin). Men i vecka 5 är just mensvärk ett väldigt vanligt graviditetssymtom. Jag inbillade mig i hela två veckor under just denna period(vecka 4-6)att mensen var på väg på grund utav denna värk.
Om din blödning däremot ökat så bör du nog kontakta din barnmorska i morgon för ytterligare rådgivning.
Lycka till!
Hoppas det inte är nån fara.
Det är ju "bara" brunt blod också och inte rött färskt. Och mensvärk hör ju till en graviditet från o till.
Jag själv sa att jag ville inte ta cellprov när jag väntade utan gör det efter förlossningen vid efterkontrollen och det var OK sa dom.
Lycka till.
Det är vanligt med blödning och mensvärk enligt min läkare. Gjort många de senaste åren pga cellförändringar.
Ska inte heller göra cellprov förräns efter att barnet är fött, även fast BM ville att jag skulle göra det vid inskrivningen.
Men livmoderhalsen är lång. Är det pga infektionsrisk som ni inte väljer att ta cellprov vid inskrivningen?
Nä, jag hade bara ingen lust om jag ska vara ärlig...