• therezze

hjälp, min katt har en kula på magen! vad ska jag göra?

Hej allisammans!

vet inte hur jag ska göra, jag är en riktig kattälskare. Jag har två söta små honkatter på 1 1/5 år. Dom kastrerades för ett 7 månader sen skulle jag tro. Dom båda är inne katter. men nu är det så här att min ena katt har gått upp i vikt efter kastreringen, inte nog med det så har hon haft en bula på magen sen hon kastrerades. den sitter precis där dom operarade. hon verkar inte lida av det, hon är hur kelig som helst. Förutom när jag ska lyfta henne, då spriger hon iväg och gömmer sig under bordet, hon verkar inte vilja bli lyft. Vet inte hur jag ska göra? vet någon vad detta kan vara för nått? eller hur ska jag göra, ska jag låta det vara? den är äggformad (ganska stor knöl) och hård fast ändå mjuk på någe sätt.

tack så mycket på förhand! hoppas på svar.

therese

• Svar på tråden hjälp, min katt har en kula på magen! vad ska jag göra?
  • MajaLinnéa

Boka tid hos veterinär, kanske...?

• Nettan 80

Har ingen aning om vad det kan var, men vad jag vet är att katter döljer väldigt bra om de har ont ngnstans så att hon springer iväg när du försöker lyfta tyder ju på att hon har rätt så ont. Tycker du ska ringa imorgon och fråga. Usch det är inget kul när djuren inte mår bra

Skam den som ger sig........ Theo 080718
  • Tesssan

hade det varit min katt hade jag ringt till veterinären å kollat med dom

• Barbabok

Som sagt, kolla alltid alla konstigheter hos vet. för att utesluta sjukdom.

Antar att det kan vara en ofarlig fettknöl, hade en katt med det tidigare. Sen så alla katter gillar ju inte att bli lyfta.

Jag är med parvel
  • Queequeg

Bika tid hos veterinär är det bästa så det kan undersöka vad det är för något

• crazy cat lady

Ring veten och hör. Det mest troliga är ett stygn som sitter kvar eller en liten fettknöl, men det är alltid bäst att höra med dem

• therezze

tack så mycket för svaren!!!
    ska ringa och höra imrogon.

• Diva

Låter som ett inkapslat stygn men skulle ändå kolla för säkerhets skull.

• 22april2009

Tycker det låter som vanligt navelbråck =) Har 1 katt med samma sak, precis där stygnen satt har hon ett litet navelbråck, en kula som går att flytta på. Har stött på det flera gånger, men om du är orolig kontakta veterinären iaf

Det växer en Elsa i min mage!
  • Diva

Fast navelbråck föds katten med och de sys i regel igen vid kastreringen. TS, har du varit hos vet än?

• 22april2009

Vad jag fick höra av veterinären så hade hon navelbråck =S För hon hade det inte innan hon kastrerades

• Diva
    22april2009 skrev 2009-02-19 13:59:53 följande:
    Vad jag fick höra av veterinären så hade hon navelbråck =S För hon hade det inte innan hon kastrerades
    Öh..det låter JÄTTEkonstigt :/
    En katt ska inte få navelbråck i vuxen ålder, är du säker på att det inte var där innan?
  • 22april2009

Jo, det är jag helt säker på... har haft henne sen hon va 5 veckor... då hon blev mammalös...

aja.. det är iaf inte konstigt, fär hon har haft den nu i 3 år =)

• Fragrancee

Jag kastrerade min katt hona för 2 veckor sedan och då blev det också en liten bula under läknings processen. Den är borta nu men jag skulle tippa på att det är ett brock din kisse har.

Det är två lager hud de syr igen på katten och ibland bildas det brock i det undre lagret och därför blir det en utbuktning.

Men om det verkar som att hon har ont borde du absolut kontakta vetrinären och åka in och titta på det.

I värsta fall kan det hända att tarmar vill tränga sig ut från undre hud lagret så boka tid och kolla. Kostar bara runt 250 spänn att undersöka.

Lycka till!

• therezze

okej...jag ska till vet i morgon. dom hade ingen tid förän då. shit, det där lät ju riktigt otäckt. när mina kater kastrerades så sydde dom inte ihop utan dom limmade fast det. aldrig hört tidigare men det lät bra. hon hade ingen kula där före kastreringen. men men, vi får se vad det kan vara!

• Fragrancee

Hur gick det med din katt? Fick du reda på vad det var?

Svar på tråden hjälp, min katt har en kula på magen! vad ska jag göra?