• My Lonely Heart

Hur ska jag göra med laxen i ugnen??????

Hej,

Jag är pinsamt dålig på att laga mat. Jag ska första gången äta lax, som jag ska laga. Jag har köpt ICAs frysta laxfile som jag har frostat av. På paketet står det att man ska tillaga i ugn 225c i 10-12 minuter. Blir fisken verkligen klar på den lilla tiden i ugnen. Hur ser man om fisken är klar? Ska jag ha den i 10minuter, vända och sedan 10min igen??

Hjälp!
    mvh, Vimsan

• Svar på tråden Hur ska jag göra med laxen i ugnen??????
  • gummalottan

Gör som det står När laxen blir klar blir den ljusrosa och den "genomskinlighet" som finns när den är rå försvinner. Dela på fiskbiten efter 10 min i ugnen så ser du om den ser likadan ut rakt igenom!

• Cia o krabaten

Den blir klar på den tiden.
    Man ser det på att den ändrar färg, blir ju ljusrosa nör den är tillagad.

• lia76

Du behöver inte vända på den
    Ha den inne i 15 minuter om du känner dej osäker, eller 20 minuter.
    Annars kan du ta ut den och skära lite med en gaffel... Rasar köttet av fint så är den klar eller hur man ska beskriva

• Karisma

Sök på laxfile så hittar du mga smarriga recept på fl. Om du vill förstås.

• My Lonely Heart

lia76 skrev 2009-02-17 21:41:40 följande:

Du behöver inte vända på den Ha den inne i 15 minuter om du känner dej osäker, eller 20 minuter. Annars kan du ta ut den och skära lite med en gaffel... Rasar köttet av fint så är den klar eller hur man ska beskriva
    Blir fisk likadant som kyckling när man haft i den för länge?
  • lia76

Den kan bli torr om man har den inne för länge..
    Men står det 10-12 minuter så kan du ha den inne i 15 minuter för att vara säker på att den är klar.
    Men normalt så är den klar mellan 10-12 minuter

• My Lonely Heart

jag ska ha den i några minuter till, för säkerhets skull

• Cia o krabaten

Den blir torr om du har den för länge så nöj dig med 10-12min du.

• Tinkerbelle

Har du laxen inne för länge blir en trist och tråkigt. 15 minuter är mer än väl och det gör inget om den har en liten "krämighet", då är den perfekt och genomstekt. Så länge fisken ändrat färg rakt igenom är den klar. Skivar den sig är den tyvärr torr.

(¯`°?.¸ ღ♥ Vår Älskade Tyra 14 feb 08 och Lillebror 13 feb 09 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • GrönaDruvan

Det är jättegott att hälla olivolja i formen där du har laxen, och åtminstone en gång "ösa" oljan över fisken, kanske efter 5-7min.. då blir den inte torr. Fantastiskt gott!

• My Lonely Heart

jag hade den i 14minuter Den var mjuk, som smör mums, nu ska jag äta.

Tack mina FL-vänner för hjälpen

• Kinya

Man kan också blanda lite feta ost i creme friache och bre över laxfiléerna. Mums!

Svar på tråden Hur ska jag göra med laxen i ugnen??????