• Mia o Simon

Pratar era 4-åringar i sömnen?

Min 4 årige pojke har börjat prata en hel del i sömnen. Jag vaknar ofta av att han är arg över något, ropar på mig eller ibland gråter. Det känns lite otäckt, men har för mig att jag läst nånstans att det är vanligt i denna åldern. Nån mer? mvh Mia

• Svar på tråden Pratar era 4-åringar i sömnen?
  • sugaboo

min 2 åring gör det...

• LisaDelaney

Ja faktiskt, väldigt läskigt tycker jag som lätt blir mörkrädd :). En natt låg hon och sjöng i sömnen..

• Flamingo

Vår två-åring gör det oxå och vi måste gå upp till honom varje natt och stoppa om honom och trösta honom. Jag drömde mycket som barn jag oxå och gick även i sömnen. När man sover bearbetar man mycket som hänt under dagen har jag hört - så länge barnen mår bra på dagarna och är glada och pigga så ska det nog inte vara något att oroa sig över.

Drömmer de mycket mardrömmar kanske det kan vara värt att prata med BVC för att höra vad det bero på, även kanske höra med dagis/dagmamma om det är något som händer på dagarna som han drömmer om. Någon nämnde för mig att man vid mardrömmar ska fokusera extra på lugna och mysiga rutiner på kvällarna, kanske massage, sagor, bad, lugn musik och undvika mycket stoj och stim.

• A73H

Helt otroligt!!! Såg inte ditt inlägg när jag skrev mitt!!! Visst är det superjobbigt! Vad gör man?

• Jessica med Ebba

Ja, det händer.

• Nana 24

Ja, det händer med vår fyra åring med, antingen gråter han eller skrattar i sömnen inget jag oroar mig för.

• mama with kids

Jaa, pratar, gråter, skrattar o ler.....

• Linon

Min dotter snackar massor i sömnet, mest gulliga saker som: Åh mamma jag älskar dig och sådant. Dt som däremot är jobbigt är att hon smäller och gnisslar tänder något förskräckligt på nätterna. Linon

• Xtinaa

Har iofs en 5 åring, men hon pratar som tusan i sömnen, ofta med andra ord.
    Helt konstiga saker kan hon säga, hon gick tillochmed upp i sömnen en gång
    och knuffade på mig och sa "mamma, mamma, mamma" upprepande gånger
    och lät som något riktigt kusligt hade hänt. Gissa om jag flög upp ur sängen
    i ett ryck och fick panik * * tokunge!

• MaDdO

Det har vår pojk gjort jämt! *ler* Tycker det är ganska kul att lyssna på ibland, jag pratade själv mycket i sömnen som liten! Dom har väl massor att bearbeta i sömnen som hänt under dagen antar jag! *ler*

Svar på tråden Pratar era 4-åringar i sömnen?