• Anonym (Pengar)

Täcker hemförsäkringen bortrivna tappetter i hyreslägenget???HJÄLP!

Bor i hyreslägenhet och har hemförsäkring via Folksam och min son har rivit bort tappeter i vardagsrummet. Har visserligen några vådar kvar men vej ej om de räcker till.
    Någon som vet om hemförsäkring täcker bortrivna tappeter?

• Svar på tråden Täcker hemförsäkringen bortrivna tappetter i hyreslägenget???HJÄLP!
  • Anonym

Kan inte tänka mig det.. sen är det väl ändå en självrisk, så det blir nog billigare att köpa nya tapeter.. men säker är jag inte..

• Pappatilltwins

Möjligtvis om du har ngn drulle försäkring. Men Folksams drulle är värdelös.
    Så tyvärr tror jag det är kört.

• ASHE

Är det inte någon sorts självrisk ändå då?
    I så fall lär det ju bli lika dyrt med självrisken som att köpa nya tapeter och tapetsera om.

• Anonym

jag tror inte det, det låter väldigt underligt om de gjorde det...
    Bortrivna tapeter är självförvållat.

• rumpkullan

beror på försäkringsvillkoren...
    så kolla dina försäkringspapper eller ring försäktingsbolaget.

om du har drulle så är du säkert skyddad mot sånt här.

• Miffomorsan

Anonym (Pengar) skrev 2009-02-17 21:44:28 följande:

Bor i hyreslägenhet och har hemförsäkring via Folksam och min son har rivit bort tappeter i vardagsrummet. Har visserligen några vådar kvar men vej ej om de räcker till.Någon som vet om hemförsäkring täcker bortrivna tappeter?
    Förmodligen kostar självrisken mer än vad det kostar att köpa tapeten själv. Hyreslägenheter brukar inte ha överdrivet dyra tapeter och en självrisk kan ju gå på 1500 kr så det blir ju inte många kronor man får i slutändan.
  • Anonym (Självrisk?)

Är inte helt säker, men är det inte så att de flesta försäkringsbolag har en självrisk på åtminstone 1000 kr?
    Och så mycket kostar det väl inte att reparera skadan?

• Anonym (000)
    Miffomorsan skrev 2009-02-17 21:47:13 följande:
    Förmodligen kostar självrisken mer än vad det kostar att köpa tapeten själv. Hyreslägenheter brukar inte ha överdrivet dyra tapeter och en självrisk kan ju gå på 1500 kr så det blir ju inte många kronor man får i slutändan.
    Men arbetet kostar ju också, det är inte säkert att ts kan tapetsera själv.
    Fast jag är ändå med på din linje...

TS kolla med ditt hyresbolag vad du skulle få ersätta vid en flytt, kanske blir billigare än att koppla in hemförsäkringen (om du nu har en drulle)
  • Anonym (Pengar)

Tack för alla svar, jag ska ringa i morron till Folksam och fråga och sedan ska jag ringa till målare som ska komma och titta på det. Tror inte heller försäkring täcker detta så det blir att betala. Jaja....

• Anonym

när jag flyttade fick jag anmärkning på 2 rum.. dessa kostade totalt 800 kr för mig att betala då de tapetserade om dem.
    Jag tror det är mycket billigare om du låter hyresvärden debitera dig detta än om du försäker göra det själv.

Svar på tråden Täcker hemförsäkringen bortrivna tappetter i hyreslägenget???HJÄLP!