• Sockerbiten

    folk som tror dom vet allt..

    .. för att deras moster är sjuksjöterska, eller deras farbror är data tekniker osv..

    har ni varit med om det?
    Jag har!
    Jag har en kompis som så fort man säger något, typ som när jag började med p-piller för ett tag sen så så blev jag lättirriterad efter nån vecka och så pratade vi och jag sa att jag var lättirriterad och trodde det berodde på p-pillrena då kom hon direkt med att det kan inte vara så för att hennes farmor har varit sjuksjöterska och hon säger att man inte kan känna av sånt så snabbt eller så..

    det är så irriterande, eller när dom tror att bara för att en sak är på ett visst sätt för en person så är det så för alla!

    erfarenheter?

  • Svar på tråden folk som tror dom vet allt..
  • Nyfiken gul

    oh ja... det händer typ dagligen i ungefär 9238472 trådar samtidigt här på Familjeliv samt ungefär lika ofta IRL...

    när folk slår knut på sig själva för att övertyga TS om sanningshalten i något märkligt så skrattar jag bara.... "mammas-systers-killes-brorsas-frus-kusins-granne" - har sagt att man inte kaaaan bli gravid av avbrutet samlag och då måste det bara stämma.....

    -..... suck...


    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Little J

    en äkta klassiker....

    att behöva tala om för folk att man vet "ditten o datten" bara för att man har denna "fina utbildning" etc tyder bara på ett gigantiskt behov att få bekräftelse till att man duger.

    Orkar inte heller med det utan brukar låta sånna personer prata på och inte ge svar på tal...det finns ändå inget konstruktivt att bygga vidare på :-P

  • Sockerbiten

    jag brukar inte orkar argumentera emot heller när folk börjar så..

    har speciellt en kompis som vet allt för att hennes moster är det och mamman är det och osv.. och hon tror att hennes problem är 1000 gånger värre än någon annans typ..

    men man undrar ju hur dom tänker.. tror dom verkligen själva på det dom säger?

    det finns mycket konstigt folk, den saken är säker..

  • humma

    Träffar på sådana i mitt jobb, deras  morbror är jurist, svärmor jobbar på Skatteverket osv.


    Tröttsamt...
    Särskilt eftersom jag vet att jag har rätt, annars uttalar jag mig inte eftersom jag själv är jurist och mitt jobb är att veta eller ta redan på innan jag uttalar mig.
  • Sockerbiten

    Okej, ja det måste vara tråkigt att stöta på dom så himla ofta..
    jag har mest haft det problemet med min kompis men även med andra ibland.. och på internet oså..

    som när hon en gång skulle kolla om alla lärare även tyska lärarna utalade några ord rätt på tyska, det var ost, jag och vänn tror jag.. som att hon trodde att hon kunde tyska bättre än tyska lärarinnan bara för att hon råkar vara halvtysk, hennes syrra är oxå halvtysk men hon kan knappt nån tyska alls liksom..

    och hela tiden påpeka saker så fort man säger nått fel, men när hon själv gör det så får man inte påpeka det för "det är inget roligt"

    och så fort man säger nått.. kommer det mamma kan sånt hon säger att det är så och så.. eller min moster är sjuksjöterska så jag borde ju faktistk veta det hära eller hur?

  • Mysan59

    Såna personer är så fruktansvärt jobbiga!

    Känner också ett antal såna, både privat och på jobbet och dom finns ju lite här och där...

  • pessl

    Nu kan jag inte hålla mig även om jag får en varning;
    Det heter sjuksköterska, inte sjuksjöterska.

  • köttbullelydnad

    Jag har en svärmor som är speciallärare. Det innebär att hon automatiskt vet ALLT om mobbing, hur den funkar, hur den döljs, hur den kan krossa och hur mycket den kan föröda. Att jag sedan själv var mobbad i 12 år (från lekis till student) är som jag - enligt henne - har missuppfattat *slår sig för pannan*

  • Mysan59
    tristania skrev 2009-02-18 14:06:49 följande:
    Eller: bara för att man har många barn, så vet man ALLT. Man har RÄTT att ge råd till alla nyblivna mammor, bara för att man själv har fött 2000 ungar
    Ja det där känner jag igen.

    Fast problemet är ju att det spelar ju ingen roll HUR många barn man har, man behöver inte vara bra på uppfostran för det.

    Dessutom förstår dom inte att alla barn är olika, det som var bra för deras barn, behöver inte vara bra för alla barn.
Svar på tråden folk som tror dom vet allt..